Audi A4 – narodziny legendy
Audi A4 po raz pierwszy pojawiło się na rynku w 1994 roku, kiedy zastąpiło popularne Audi 80. A4 pierwszej generacji powstało na zupełnie nowej platformie B5 (PL45). Była to platforma, która wprowadziła wiele nowoczesnych rozwiązań technologicznych, takich jak wielowahaczowe zawieszenie czy centralny mechanizm różnicowy Torsen dla systemów napędu quattro. Wprowadzenie napędu na cztery koła do segmentu aut średniej wielkości było rewolucyjnym krokiem, który wyznaczył kierunek rozwoju marki na kolejne lata. Pierwsza generacja A4 oferowała szeroką gamę silników benzynowych, o pojemności od 1,6 do 2,8 litra generujących moc od 101 do 193 KM, a także jednostki wysokoprężne TDI o pojemności 1,9 i 2,5 litra z mocą od 75 do 150 KM. Wyróżniała się również opływową sylwetką i eleganckimi liniami, które nadawały jej dynamiczny i klasyczny wygląd. Pierwsza generacja A4 była produkowana do 2001 roku i przeszła dwa liftingi – w 1997 i 1999 roku.
B6 – nowa definicja elegancji i innowacji
W 2000 roku na rynku pojawiła się druga generacja A4, znana jako B6. Nowy projekt nadwozia, autorstwa Waltera de Silvy, wprowadził bardziej nowoczesną i elegancką sylwetkę z ostrzejszymi liniami oraz nową atrapą chłodnicy. Platforma PL46, na której bazował model, zapewniała większe wymiary i więcej miejsca wewnątrz pojazdu. W tej generacji duży nacisk położono na bezpieczeństwo. Samochód został standardowo wyposażony w system ESP, wspomaganie hamulców oraz boczne poduszki powietrzne. Wersje silnikowe obejmowały zarówno jednostki benzynowe (o pojemności od 1,6 do 3 litrów i mocy od 102 do 220 KM), jak i popularne silniki TDI (1.9 oraz 2.5 TDI o mocy od 101 do 180 KM).
B7 – ewolucja technologiczna i sportowy charakter
W 2004 roku Audi przedstawiło trzecią generację A4 – B7. Model wyróżniał się bardziej dynamiczną linią nadwozia oraz charakterystycznym, szerokim grillem Singleframe, który stał się znakiem rozpoznawczym marki. Wnętrze zyskało nowy system MMI (Multi Media Interface), ułatwiający obsługę multimediów i systemów pokładowych. B7 wprowadziła również szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych, takich jak ulepszony napęd quattro, adaptacyjne reflektory ksenonowe i systemy wspomagające jazdę. Pod względem jednostek napędowych oferowano zarówno benzynowe silniki FSI, jak i wydajne jednostki wysokoprężne TDI, w tym popularny 2.0 TDI z technologią wtrysku common-rail. Wersje benzynowe miały pojemność od 1,6 do 3,2 litra, z mocą od 102 do 256 KM, a diesle oferowano w pojemnościach od 1,9 do 3 litrów, generujące moc od 116 do 233 KM.
B8 – nowa platforma i zaawansowane technologie
Wprowadzenie generacji B8 w 2008 roku przyniosło znaczne zmiany. Audi A4 zostało zbudowane na nowej platformie MLB (Modular Longitudinal Platform), co umożliwiło lepsze rozmieszczenie komponentów i poprawiło właściwości jezdne. Przesunięcie przedniej osi do przodu wpłynęło korzystnie na rozkład masy. B8 oferowało zarówno jednostki benzynowe, jak i wysokoprężne, w tym nowoczesne silniki TFSI o pojemności od 1,8 do 3,2 litra. Technologia Audi Drive Select umożliwiała dostosowanie charakterystyki zawieszenia do stylu jazdy kierowcy. W 2011 roku model przeszedł lifting i zyskał bardziej wyrafinowany design oraz dodatkowe systemy wspomagające, takie jak system rozpoznawania znaków drogowych.
B9 – idealne zwieńczenie klasycznych wersji
W 2015 roku Audi zaprezentowało generację B9, będącą najbardziej zaawansowaną odsłoną A4. Dzięki nowej platformie MLB Evo model stał się lżejszy i bardziej dynamiczny, a jednocześnie zachowywał wysoki poziom komfortu i efektywności. Sylwetka zyskała ostrzejsze linie, a współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,23 czynił go jednym z najbardziej opływowych samochodów w swojej klasie. B9 wprowadziła również szereg nowości technologicznych, w tym Audi Virtual Cockpit – w pełni cyfrowy zestaw wskaźników oraz rozbudowany system infotainment MMI Navigation Plus. Model oferował ulepszone silniki benzynowe TFSI o pojemności od 1,4 do 2 litrów i mocy od 150 do 245 KM, a także wydajne jednostki diesla o pojemnościach od 2 do 3 litrów, generujące moc od 136 do 286 KM.
A4 w sportowej odsłonie – S4 i RS4
Oprócz standardowych wersji Audi A4 od zawsze oferowało warianty przeznaczone dla entuzjastów sportowych emocji – modele S4 i RS4. Te sportowe odmiany wyróżniają się nie tylko osiągami, ale również unikalnym designem i zaawansowaną technologią. Pierwsza wersja RS4 zadebiutowała w 2000 roku. Była dostępna wyłącznie w wersji Avant (kombi) i stała się jednym z najmocniejszych samochodów w swoim segmencie. Pod maską znalazł się potężny, 2,7-litrowy silnik V6 biturbo o mocy 380 KM, który oferował niesamowite osiągi. RS4 charakteryzowało się bardziej wyrazistym wyglądem niż standardowe A4, co było podkreślone przez poszerzone nadkola, sportowe zderzaki i unikalne felgi.
W 2006 roku Audi zaprezentowało drugą generację RS4, tym razem dostępną w trzech wersjach nadwozia – sedan, kombi (Avant) oraz kabriolet. Największą nowością był wolnossący, 4,2-litrowy silnik V8 o mocy 420 KM, zapewniający niezapomniane wrażenia z jazdy dzięki wysokim obrotom sięgającym 8250 obr./min.
Najbardziej zaawansowaną wersją była trzecia generacja RS4, która pojawiła się w 2012 roku. Była dostępna wyłącznie w nadwoziu kombi (Avant) i wyposażona w ten sam 4,2-litrowy silnik V8, generujący 450 KM i 600 Nm momentu obrotowego. Ta generacja, dzięki zastosowaniu 7-biegowej skrzyni S tronic z podwójnym sprzęgłem, osiągała 100 km/h w zaledwie 4,1 sekundy. Stylistycznie model wyróżniał się muskularną linią, wyrazistymi zderzakami, dużymi wlotami powietrza i sportowymi elementami wykończenia wnętrza, w tym kierownicą spłaszczoną u dołu.
Przyszłość pod znakiem elektromobilności
Po 30 latach od swojego debiutu Audi A4 przygotowuje się do wkroczenia w erę elektromobilności. Marka zapowiada, że kolejna generacja A4 będzie w pełni elektryczna i oparta na nowej platformie PPE (Premium Platform Electric), która umożliwi zastosowanie nowoczesnej architektury 800 V, Pozwoli to na uzyskanie znakomitych osiągów zarówno pod względem zasięgu, jak i szybkości ładowania. Audi obiecuje, że elektryczna wersja A4 zachowa swój charakter – połączy sportowe osiągi z luksusem i nowoczesnymi technologiami.