Nowe odcinki dróg ekspresowych

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy na projekt i budowę dwóch nowych odcinków dróg ekspresowych S10 i S11. Nowe trasy mają długość łącznie 35 km i mają na celu poprawę komunikacji drogowej w regionie Wielkopolski. Pierwszy odcinek, S11, ma połączyć Oborniki z Poznaniem, a drugi, S10, będzie biegł od Wałcza do Piły Północ. Oba fragmenty mają strategiczne znaczenie dla regionu – umożliwiają lepsze połączenia z nadmorskimi kurortami oraz z aglomeracją warszawską.

Droga ekspresowa S11 Oborniki – Poznań

Pierwszy z nowych odcinków to droga ekspresowa S11, łącząca Oborniki z Poznaniem. Inwestycja obejmuje również budowę obwodnicy Obornik. S11 to kluczowa trasa, która nie tylko poprawi dojazd ze stolicy Wielkopolski na środkowe wybrzeże Bałtyku, ale także ułatwi podróże z Poznania do Szczecina. Trasa wyprowadzi ruch tranzytowy z Obornik i innych miejscowości leżących przy obecnej drodze krajowej DK11. Planowane jest również połączenie drogi ekspresowej z zachodnią obwodnicą Poznania, co ułatwi skomunikowanie z autostradą A2. Nowa dwujezdniowa droga będzie miała dwa pasy ruchu w każdą stronę, a na 22-kilometrowym odcinku znajdzie się 38 obiektów inżynieryjnych, w tym węzły drogowe Oborniki i Chludowo oraz miejsca obsługi podróżnych Oborniki Wschód i Oborniki Zachód.

Droga ekspresowa S10 Wałcz (Witankowo) – Piła Północ

Drugi odcinek to droga ekspresowa S10, biegnąca od Wałcza (Witankowo) do Piły Północ. To już czwarty z ośmiu planowanych odcinków trasy S10 między Szczecinem a Piłą. Docelowo S10 stanie się najszybszym połączeniem drogowym między Szczecinem a aglomeracją warszawską, a także alternatywą dojazdu do Poznania. Na wysokości Piły powstanie węzeł drogowy, gdzie będą krzyżowały się trasy S10 i S11, co znacznie ułatwi podróże w regionie. W ramach inwestycji przewidziano budowę miejsc obsługi podróżnych z rezerwą terenu na stacje paliw i restauracje, a także dwóch węzłów drogowych: Stara Łubianka i Piła Północ. Na nowym odcinku powstanie również sześć wiaduktów i cztery estakady.

Harmonogram prac

Prace nad nowymi odcinkami dróg ekspresowych S11 i S10 rozpoczną się od etapu projektowego, który potrwa 10 miesięcy. Następnie wykonawcy złożą wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co potrwa około siedmiu miesięcy. Same prace budowlane w terenie mają zająć 22 miesiące, z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na koniec 2025 roku, a zakończenie całej inwestycji przewidziano na drugi kwartał 2028 roku. Nowe odcinki dróg ekspresowych S10 i S11 mają przynieść liczne korzyści kierowcom – odciążyć ruch na istniejących drogach i poprawić komfort podróży w regionie.