Spadek sprzedaży samochodów elektrycznych w Niemczech

W czerwcu 2024 roku sprzedaż samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej zanotowała ogólny wzrost, jednak nie dotyczy to rynku niemieckiego. Rejestracje aut elektrycznych w Niemczech spadły o 18,1%, co stanowi największy spadek wśród dużych rynków motoryzacyjnych w Europie. Jest to kolejny miesiąc z rzędu, w którym Niemcy odnotowują spadek sprzedaży aut elektrycznych, co wskazuje na utrzymujący się negatywny trend. W wyniku tych spadków udział samochodów elektrycznych na niemieckim rynku motoryzacyjnym zmniejszył się do 14,6%, co oznacza spadek z trzeciego na czwarte miejsce w rankingu popularności napędów. Największym zainteresowaniem cieszą się obecnie auta z silnikami benzynowymi (37,6% udziału w rynku) oraz hybrydy HEV (24,4% udziału).

Dlaczego sprzedaż elektryków w Niemczech spada?

Główną przyczyną spadku zainteresowania samochodami elektrycznymi w Niemczech jest zakończenie programu dopłat do ich zakupu. Program dopłat, wprowadzony w 2016 roku, miał na celu wsparcie nabywców samochodów elektrycznych kwotą do 6 tys. euro. Jednak 17 grudnia 2023 roku został on nagle zakończony, co było wynikiem kontrowersyjnego wyroku niemieckiego trybunału konstytucyjnego, który spowodował wycofanie 60 mld euro z funduszu. Szacuje się, że od momentu wprowadzenia dopłat, państwo niemieckie przeznaczyło na ten cel ponad 10 mln euro. Zakończenie programu dopłat spowodowało gwałtowny spadek zainteresowania samochodami elektrycznymi, co odzwierciedlają najnowsze dane sprzedażowe.

Wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych w Polsce

W przeciwieństwie do Niemiec, Polska w czerwcu 2024 roku odnotowała rekordowe wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych. W polskich urzędach komunikacji zarejestrowano 2667 pojazdów bezemisyjnych, z czego 2260 to nowe auta. Największy udział miały samochody marki Tesla, z liczbą 838 zarejestrowanych egzemplarzy, co stanowi najlepszy wynik w historii. Według danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych osobowych i dostawczych do 3,5 tony w Polsce do końca czerwca 2024 roku przekroczyła 68 tysięcy. Łącznie zarejestrowano 68 628 samochodów elektrycznych oraz 57 445 hybryd typu plug-in, co daje łączną liczbę 126 073 pojazdów ładowanych z gniazdka.

Podczas gdy Niemcy, Francja i Holandia notują spadki sprzedaży aut elektrycznych, Polska wyróżnia się na tle Europy rosnącym zainteresowaniem tymi pojazdami, co jest wynikiem zarówno działań rządowych, jak i rosnącej świadomości ekologicznej wśród polskich kierowców.