Start budowy nowego odcinka S19
Wojewoda lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19. Odcinek o długości 13,7 km połączy granicę województw mazowieckiego i lubelskiego z Międzyrzecem Podlaskim. Decyzja umożliwia rozpoczęcie prac budowlanych oraz procedury związane z wyceną i wypłatą odszkodowań za nieruchomości przeznaczone pod inwestycję. Prace przygotowawcze rozpoczną się niebawem, mimo zimowej przerwy kontraktowej trwającej od 16 grudnia do 15 marca. W tym czasie wykonawca – firma Strabag – przeprowadzi m.in. wycinkę drzew, rozbiórkę istniejącej infrastruktury oraz przebudowę sieci podziemnych. Po zimowej przerwie planowane są roboty ziemne, takie jak zdejmowanie warstwy ziemi urodzajnej, budowa nasypów i wykopów, wzmacnianie podłoża oraz fundamenty dla obiektów inżynierskich.
Rozbudowa obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego
W ramach inwestycji obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego, obecnie jednojezdniowa, zostanie rozbudowana o drugą jezdnię na odcinku 6,2 km. Przebudowane zostaną również łącznice węzłów Międzyrzec Podlaski Północ i Międzyrzec Podlaski Południe, co dostosuje obwodnicę do standardów drogi ekspresowej. W planach jest także budowa dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP-ów) – Halasy i Tuliłów – oraz dróg lokalnych i dojazdowych. Na nowym odcinku S19 powstanie także sześć obiektów inżynierskich, w tym wiadukt nad linią kolejową i przejście dla dużych zwierząt, które zwiększy bezpieczeństwo na trasie i ochroni lokalną faunę.
Znaczenie S19 w międzynarodowym szlaku Via Carpatia
Droga ekspresowa S19, część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, to kluczowy korytarz transportowy łączący północ i południe Europy wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej. Trasa o długości ponad 580 km biegnie od Kuźnicy na granicy z Białorusią przez województwa podlaskie, lubelskie i podkarpackie, aż do Barwinka na granicy ze Słowacją. Obecnie kierowcy mogą korzystać z 187 km drogi ekspresowej S19, głównie na odcinku między Lublinem a Rzeszowem. W realizacji znajduje się 25 odcinków o łącznej długości 342 km, z czego blisko 200 km jest już w budowie.
Koszty i harmonogram realizacji
Inwestycja, realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, pochłonie ponad 391 mln zł. Planowane zakończenie prac to I połowa 2027 roku. Firma Strabag, odpowiedzialna za realizację odcinka, zastosuje system „Projektuj i buduj”, który pozwala na elastyczne dostosowanie projektu do lokalnych warunków.
Perspektywy dla regionu
Budowa kolejnego odcinka S19 to krok w kierunku poprawy komunikacji wschodniej części Polski. Via Carpatia otwiera nowe możliwości dla mieszkańców, przedsiębiorców i turystów, a także oferuje szybki i bezpieczny transport w kierunku granicy ze Słowacją oraz północnej granicy z Białorusią. Realizacja tej trasy przyczyni się również do rozwoju gospodarczego regionów, przez które przebiega. Nowy odcinek drogi S19 to kolejny przykład, jak duże inwestycje infrastrukturalne wspierają rozwój całego kraju, a jednocześnie spełniają europejskie standardy bezpieczeństwa i ochrony środowiska.