BMW przyspiesza reorganizację gamy, zwijając produkcję modeli o niższym wolumenie i wysokich kosztach jednostkowych. W tle tych decyzji stoi unijna polityka klimatyczna, nadchodząca norma Euro 7 oraz własny plan niemieckiego producenta, zakładający, że do 2030 r. co drugi sprzedawany samochód będzie w pełni elektryczny. Zniknięcie kilku rozpoznawalnych nazw to zatem element większej układanki, której kluczowym elementem jest nowa architektura Neue Klasse.

SUV z sylwetką coupé: ostatni rozdział modelu X4

Aktualna generacja X4 (oznaczenie G02) wywodzi się z konstrukcji X3 sprzed sześciu lat. Ograniczona przestrzeń produkcyjna w amerykańskiej fabryce Spartanburg i konieczność wdrożenia tam nowych modeli sprawiły, że priorytet otrzymał następca X3 z odmianą elektryczną iX3. W efekcie benzynowe wersje X4 mają zejść z taśm pod koniec września 2025 r., a warianty diesla – do listopada tego samego roku. Branżowe analizy IHS Markit przewidują, że roczny popyt na X4 już spadł poniżej 40 tys. sztuk, podczas gdy nowszy X3 notuje ponad dwukrotnie lepszy wynik. Nieoficjalnie mówi się, że lukę po modelu zapełni elektryczny iX4 oparty właśnie na platformie Neue Klasse, lecz BMW nie potwierdza terminu premiery.

Roadster Z4: koniec krótkiej, lecz barwnej kariery

Z4 powstaje w zakładach Magna Steyr w Grazu razem z Toyotą Supra. Kontrakt wygasa na wiosnę 2026 r. i wszystko wskazuje na to, że nie zostanie przedłużony – koszt utrzymania małoseryjnej linii nie współgra z priorytetami producenta. Sprzedaż roadstera wynosi dziś niespełna 15 tys. sztuk rocznie, podczas gdy jeszcze dekadę temu poprzednik przyciągał dwa razy więcej nabywców. Eksperci wskazują, że preferencje rynku przesunęły się z aut typu cabrio ku kompaktowym crossoverom, a budowa całkiem nowego kabrioletu na platformie przeznaczonej głównie do napędu elektrycznego byłaby finansowo ryzykowna. BMW rozważa, by przyszłe sportowe projekty realizować wspólnie z partnerami technologicznymi, jednak na razie nie ma planu bezpośredniego następcy Z4.

Luksusowe gran turismo pod presją: seria 8 znika z cenników

Gran Coupé, kabriolet i dwudrzwiowe coupé serii 8 przez kilka lat stanowiły flagową ofertę marki, lecz liczby były dalekie od oczekiwań centrali. Według danych rejestracyjnych, w 2023 r. na świecie sprzedano około 10 tys. sztuk wszystkich odmian łącznie, co przy wysokich kosztach rozwoju i homologacji okazało się niewystarczające. W konsekwencji centralny konfigurator BMW nie przyjmuje już zamówień, a dealerzy rozchodowują ostatnie gotowe egzemplarze. W wersji V8 M850i dostosowanie jednostki do kolejnych norm emisji wymagałoby potężnych inwestycji, które firma zamierza przeznaczyć na rozwój elektrycznych limuzyn i SUV-ów.

Neue Klasse: platforma, która ma zbudować przyszłość

Zaprezentowana w formie prototypu Vision Neue Klasse architektura trafi do produkcji seryjnej w 2025 r. To skalowalna płyta podłogowa, kompatybilna wyłącznie z napędem czysto elektrycznym, z możliwością montażu ogniw o napięciu 800 V i zróżnicowanej pojemności. Strategia zakłada znaczące uproszczenie gamy – odmiany nadwoziowe będą projektowane od podstaw jako BEV, a nie adaptowane z modeli spalinowych. Według zapowiedzi koncernu, pierwsza fala nowości obejmie sedan klasy średniej oraz średniej wielkości crossover; kolejna ma rozszerzyć ofertę o sportowe warianty, prawdopodobnie noszące oznaczenia z literą „i”.

Czynniki decydujące o wycofaniu modeli

1) Gospodarka skali: niszowe konstrukcje nie wykorzystują pełnych mocy wytwórczych fabryk. 2) Regulacje prawne: coraz ostrzejsze limity emisji CO₂ w Europie i Chinach, a wkrótce także norma Euro 7, podnoszą koszt homologacji silników benzynowych i wysokoprężnych. 3) Zmiana gustów klientów: segmenty roadsterów i tradycyjnych coupé kurczą się w tempie dwucyfrowym, podczas gdy popyt na crossovery i SUV-y rośnie. 4) Priorytety inwestycyjne: środki kierowane są na rozwój baterii półstałych, oprogramowania pokładowego i infrastruktury ładowania.

Czy wiesz, że…

– X4 w momencie premiery drugiej generacji stanowił około 12 % globalnej sprzedaży rodziny X3/X4; dziś to mniej niż 6 %. – Z4 i Supra dzielą nie tylko linię produkcyjną, lecz także identyczne rozstawy osi i układ napędu na tył, mimo że mają zupełnie inny wygląd zewnętrzny. – Pierwsza „ósemka” z lat 1989-1999 (E31) sprzedała się łącznie w 30 tys. egzemplarzy, czyli niewiele więcej niż nowa seria 8 w ciągu pięciu lat. – Vision Neue Klasse jest pierwszym prototypem BMW, w którym cyfrowy kokpit zastąpił klasyczny panel i-Drive w centralnej konsoli.