Rosnąca konkurencja na rynku motoryzacyjnym spowodowała, że chińskie marki zaczęły oferować w Polsce coraz szerszą gamę przystępnych cenowo pojazdów. Dzięki skali produkcji, własnym zakładom wytwarzającym baterie oraz agresywnej polityce cenowej, producenci z Państwa Środka mogą dziś zaproponować nowe auta poniżej 100 000 zł – niezależnie od tego, czy mówimy o klasycznym napędzie benzynowym, hybrydzie, czy o samochodzie w pełni elektrycznym. Poniżej zestawiamy sześć modeli, które w 2025 r. wyznaczają dolną granicę cenową w swoich segmentach, a jednocześnie oferują wyposażenie przekonujące do zakupu nie tylko klientów indywidualnych, lecz także firmy poszukujące flotowych oszczędności.

MG3 – od 64 900 zł

Najtańszy w zestawieniu MG3 to pięciodrzwiowy hatchback segmentu B o długości 4,05 m. Bazowy silnik benzynowy 1.5 l rozwija 115 KM i 150 Nm, współpracując z pięciobiegową przekładnią manualną. W gamie znalazł się również 195-konny układ hybrydowy, który przyspiesza auto do 100 km/h w niespełna 8 s, ale przekracza budżet 100 tys. zł. Już podstawowa odmiana obejmuje sześć poduszek powietrznych, układ stabilizacji toru (ESP), kamerę cofania, czujniki parkowania z tyłu, tempomat, manualną klimatyzację i system multimedialny z 10,25-calowym ekranem wspierającym Apple CarPlay i Android Auto. Bagażnik mieści 285 l, co wystarcza na typowe potrzeby miejskiej rodziny.

Leapmotor T03 – od 74 900 zł

Leapmotor T03 to najmniejszy w pełni elektryczny samochód, jaki można dziś zarejestrować w Polsce za mniej niż 75 tys. zł. Hatchback mierzy 3,62 m długości i waży około 1 200 kg. Silnik o mocy 95 KM i 180 Nm pozwala na sprint do setki w niecałe 12 s; prędkość maksymalna jest ograniczona do 130 km/h. Bateria LFP o pojemności 37,3 kWh zapewnia według WLTP 265 km zasięgu, a ładowarka DC 50 kW uzupełnia 80 proc. energii w około 35–40 min. Na liście wyposażenia seryjnego znalazły się adaptacyjny tempomat, asystent martwego pola, szklany dach, 10,1-calowy ekran dotykowy, cyfrowe zegary 8″ i 15-calowe felgi aluminiowe. Producent udziela pięcioletniej gwarancji na pojazd i ośmioletniej (lub 160 tys. km) na akumulator trakcyjny.

MG ZS Classic – od 79 800 zł

Starsza, wciąż produkowana wersja miejskiego SUV-a MG ZS uchodzi za jedną z najtańszych propozycji z segmentu B-SUV. Samochód napędza wolnossący silnik 1.5 VTi-Tech (106 KM) z pięciobiegową skrzynią manualną. Przy długości 4,31 m i rozstawie osi 2,58 m oferuje 448-litrowy bagażnik i całkiem przestronne wnętrze dla czterech dorosłych. Standard zakłada 17-calowe felgi aluminiowe, reflektory LED do jazdy dziennej, klimatyzację, tempomat z ogranicznikiem, zestaw kamer 360° oraz centralny ekran multimedialny 10,1″. Auto objęte jest siedmioletnią gwarancją ograniczoną przebiegiem 150 tys. km.

BYD Dolphin Surf – od 82 700 zł

Miejski elektryk BYD Dolphin wykorzystuje autorską „blade battery” LFP charakteryzującą się wysoką gęstością energetyczną i podwyższoną odpornością ogniową. Podstawowy wariant Active (88 KM, bateria 30 kWh) deklaruje do 220 km zasięgu, zaś mocniejsza wersja Boost (156 KM, 43,2 kWh) potrafi przejechać 320 km wg WLTP przy niecałych 9 s do 100 km/h. Trzy poziomy wyposażenia obejmują m.in. bezkluczykowy dostęp, adaptacyjny tempomat, kamerę cofania z czujnikami, klimatyzację automatyczną, 7-calowe cyfrowe wskaźniki i 10,1-calowy ekran z możliwością obrotu o 90°. Model ma 4,29 m długości, pięć miejsc i 345-litrowy kufer, co czyni go wszechstronną alternatywą dla spalinowych konkurentów.

BAIC Beijing 3 – od 84 900 zł

Niewielki crossover BAIC Beijing 3 (długość 4,15 m) to najświeższy reprezentant marki na polskim rynku. 1,5-litrowy doładowany silnik benzynowy dostarcza 136 KM i 210 Nm, a napęd trafia na przednie koła przez sześciobiegową przekładnię manualną. Producent deklaruje zużycie paliwa 6,9 l/100 km w cyklu mieszanym. Już wersja Luxury, mieszcząca się w naszym limicie cenowym, oferuje reflektory LED, 17-calowe alufelgi, szyberdach, ośmiocalowy system inforozrywki, cztery gniazda USB i pakiet systemów bezpieczeństwa obejmujący m.in. asystenta pasa ruchu oraz autonomiczne hamowanie awaryjne. Kufer o pojemności 385 l jest jednym z największych w tej klasie.

MG ZS (II gen.) – od 98 900 zł

Druga generacja MG ZS urosła o niemal 10 cm w stosunku do poprzednika i mierzy 4,41 m długości, plasując się na styku segmentów B- i C-SUV. Podstawowy silnik 1.5 l generuje 115 KM, natomiast 197-konna hybryda przyspiesza do setki w 7,5 s i pozwala pokonać do 50 km w trybie elektrycznym (WLTP), choć ta odmiana wyceniona jest powyżej 110 tys. zł. Pakiet Standard obejmuje m.in. 16-calowe koła, klimatyzację automatyczną, system monitorowania martwego pola, adaptacyjny tempomat, 7-calowy cyfrowy kokpit i 10,25-calowy ekran dotykowy. Samochód objęto siedmioletnią gwarancją, co razem z umiarkowaną ceną czyni go atrakcyjnym wyborem dla rodzin.

Dynamiczne wejście chińskich producentów zmieniło reguły gry w segmencie budżetowym. Sześć opisanych modeli pokazuje, że za mniej niż 100 tys. zł można dziś kupić nie tylko proste auto miejskie, lecz także dobrze wyposażonego SUV-a lub w pełni elektryczny pojazd o realnym zasięgu ponad 250 km. Szeroki wachlarz napędów, długie gwarancje i szybka dostępność części zamiennych sprzyjają dalszemu wzrostowi udziału marek z Chin w polskich rejestracjach nowych samochodów.

Przy wyborze warto jednak zwrócić uwagę na koszty finansowania, warunki serwisowe i faktyczną utratę wartości, która w przypadku świeżych marek może być wyższa niż u ugruntowanej konkurencji. Jednocześnie przy rosnących cenach paliw i planowanych restrykcjach emisyjnych, przystępne cenowo hybrydy i elektryki oferowane przez chińskich producentów mogą stanowić realną alternatywę dla pojazdów z tradycyjnych koncernów europejskich czy japońskich.