Toyota na końcu rankingu

Według najnowszej analizy przeprowadzonej przez think tank InfluenceMap, Toyota znalazła się na końcu rankingu firm motoryzacyjnych pod względem zaangażowania w elektryfikację transportu. Raport zatytułowany „Producenci samochodów i rzecznictwo klimatyczne” wskazuje, że Toyota sprzeciwia się przepisom promującym pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami w wielu regionach, takich jak USA, Australia, Kanada i Wielka Brytania. Przedstawiciele InfluenceMap oskarżają Toyotę o sabotowanie celów klimatycznych i utrudnianie szybszej elektryfikacji transportu. Z kolei marka argumentuje, że obecne przepisy są odrealnione i nie uwzględniają rzeczywistych potrzeb rynku oraz konsumentów. Akio Toyoda, prezes zarządu koncernu, wielokrotnie podkreślał, że o przyszłości motoryzacji powinni decydować klienci i rynek, a nie politycy.

Podejście japońskich producentów

Toyota nie jest jedyną japońską firmą sprzeciwiającą się pełnej elektryfikacji. Podobne stanowisko zajmują Mazda, Honda i Suzuki, które również znalazły się na końcu omawianego rankingu. Wszystkie te marki lobbują za pojazdami spalinowymi i hybrydowymi. Argumentują, że są one praktyczniejsze i dostępniejsze dla szerokiego grona konsumentów. Producenci podkreślają, że elektryki są nadal zbyt drogie, zarówno w zakupie, jak i eksploatacji, co ogranicza ich popularność. Prognozy wskazują, że do 2030 roku udział pojazdów elektrycznych w produkcji tych firm będzie niski: Suzuki – 10%, Honda – 24%, Toyota – 29%, Mazda – 30%.

Rekordowa sprzedaż Toyoty

Mimo krytyki, polityka Toyoty wydaje się skuteczna. W 2023 roku firma sprzedała ponad 11,2 miliona pojazdów, co jest rekordowym wynikiem w jej historii. Zaskakujące jest jednak to, że tylko 104 tysiące z tych pojazdów to elektryki, co stanowi zaledwie 0,9% całkowitej sprzedaży. Toyota stawia na rozwój technologii hybrydowych oraz wodorowych. Co więcej, uważa je za przyszłość motoryzacji. Akio Toyoda podkreśla, że ograniczanie wyboru konsumentów do drogich samochodów elektrycznych nie jest rozwiązaniem, zwłaszcza gdy miliard ludzi na świecie żyje bez dostępu do prądu. Przyszłość motoryzacji według Toyoty to różnorodność napędów, w tym spalinowych, hybrydowych oraz wodorowych.

Liderzy rankingu

W przeciwieństwie do japońskich producentów, Tesla została uznana za lidera w dziedzinie elektryfikacji transportu – zajęła pierwsze miejsce w rankingu InfluenceMap. Wysoko oceniono również Mercedesa i BMW, które według badaczy są na dobrej drodze do osiągnięcia 66% udziału pojazdów elektrycznych i hybrydowych w całkowitej sprzedaży do 2030 roku.Rankingi takie jak ten wpływają na postrzeganie firm motoryzacyjnych przez opinię publiczną i mogą kształtować przyszłe decyzje konsumentów. Warto obserwować, jak będzie się zmieniać podejście japońskich producentów do elektryfikacji transportu w nadchodzących latach.