Wzrost zagrożeń w erze cyfryzacji

Podłączenie pojazdów bezpośrednio do internetu jest uznawane za potencjalne źródło ataków cybernetycznych. Jednak często pomijane są połączenia pośrednie, takie jak podłączenie telefonu komórkowego za pomocą USB lub Bluetooth. Nawet samochód, który zdaje się odizolowany od sieci, może być wyposażony w bezprzewodowy system monitorowania ciśnienia w oponach lub moduł diagnostyczny umożliwiający dostęp do informacji o pojeździe. Brak odpowiednich zabezpieczeń może prowadzić do poważnych incydentów. Przykładem jest głośny przypadek z 2015 roku, kiedy badacze zdalnie kontrolowali pewne funkcje pojazdu. W ten sposób zmusili branżę motoryzacyjną do przemyślenia swojego podejścia do cyberbezpieczeństwa.

Nowe standardy i technologie

Nowe przepisy, takie jak norma UNECE R155, bazują na doświadczeniach z innych sektorów. Wprowadzają kompleksowe systemy zarządzania cyberbezpieczeństwem w branży motoryzacyjnej. Wzrost zapotrzebowania na zabezpieczenia sprzętowe przyczynił się do rozwoju wyspecjalizowanych mikroprocesorów, które są wykorzystywane przez przemysł motoryzacyjny. Wielopoziomowe strategie obrony, opracowane dla innych branż, umożliwiają skuteczne zapewnienie bezpieczeństwa na różnych poziomach w całym pojeździe.Wyzwaniem dla skutecznej ochrony systemów jest przewidywanie, jak zaprojektowane zabezpieczenia będą się zachowywały w przyszłości. Inżynierowie analizują ryzyko i prognozują zachowanie systemów, aby zapewnić ich bezpieczeństwo nie tylko dzisiaj, ale również za wiele lat.

System zarządzania bezpieczeństwem cybernetycznym

System zarządzania bezpieczeństwem cybernetycznym to systematyczne podejście do określania procesów i ich kontrolowania, które skupia się na zapewnieniu bezpieczeństwa od etapu rozwoju, poprzez utrzymanie oprogramowania. Cyberbezpieczeństwo w motoryzacji jest nieodłącznym elementem nowoczesnych pojazdów, które stają się coraz bardziej zaawansowane technologicznie. Wprowadzenie odpowiednich zabezpieczeń i standardów pozwala na ochronę użytkowników oraz zapobiega potencjalnym zagrożeniom związanym z cyfryzacją samochodów.