Przygotowania do budowy

Podpisanie Programu Inwestycji dla obwodnicy Szczekocin i Goleniów miało miejsce 8 maja 2020 r. Niedługo potem, w listopadzie tego samego roku, zawarto umowę na kompleksową dokumentację obejmującą projekt budowlany, wykonawczy oraz materiały do decyzji ZRID. We wrześniu 2022 r. wniosek o ZRID został złożony do Wojewody Śląskiego, a decyzja została wydana w listopadzie 2024 r. Według założeń inwestycja będzie realizowana w systemie tradycyjnym i obejmie budowę jednojezdniowej drogi o dwóch pasach ruchu, z odcinkiem dwujezdniowym w rejonie węzła DK78 z DK46 w Szczekocinach. Prace budowlane rozpoczną się w 2025 r. i zakończą w 2027 r.

Cel i znaczenie inwestycji

Planowana obwodnica Szczekocin i Goleniów będzie przebiegać po nowym śladzie, głównie przez tereny rolnicze i uprawne. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza centrum miejscowości ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców i poprawę jakości życia. Dzięki zmniejszeniu natężenia ruchu ciężarowego spadnie poziom hałasu oraz emisja spalin, co wpłynie pozytywnie na środowisko i zdrowie mieszkańców. Obwodnica skróci również czas przejazdu między aglomeracją śląską a Kielcami, co przyczyni się do wzrostu przepustowości oraz efektywności transportu na DK78. Ważnym aspektem inwestycji jest również dostosowanie trasy do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś, co zwiększy trwałość i funkcjonalność drogi.

Modernizacja DK78 – szerszy kontekst

Obwodnica Szczekocin i Goleniów to jeden z elementów większego projektu przebudowy blisko 55 km DK78 w województwie śląskim. Obejmuje on realizację obwodnic Poręby, Zawiercia, Kroczyc i Pradeł. Dzięki tym inwestycjom DK78 stanie się nowoczesnym korytarzem transportowym, który odciąży lokalne drogi i poprawi bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Obecnie trwają prace nad rozbudową odcinka DK78 od Pradeł do Irządz, a także nad koncepcją kolejnej obwodnicy w ciągu DK78, która obejmie miejscowości Nakło Śląskie i Świerklaniec. Całość projektu ma zostać zakończona do 2029 r.

Kolejne kroki

Po uzyskaniu decyzji ZRID rozpoczną się przygotowania do budowy, w tym wybór wykonawcy i realizacja robót ziemnych. GDDKiA planuje zakończenie inwestycji w 2027 r., co oznacza, że już za kilka lat kierowcy będą mogli korzystać z nowoczesnej i bezpiecznej trasy. Program budowy 100 obwodnic, w ramach którego realizowana jest inwestycja, zakłada wyprowadzenie ruchu tranzytowego z kilkudziesięciu miejscowości w całej Polsce. Obwodnica Szczekocin i Goleniów to kolejny przykład skutecznej realizacji tego ambitnego przedsięwzięcia.