Zakres inwestycji i kluczowe elementy projektu

Budowa drugiej części obwodnicy Poręby i Zawiercia obejmuje 7,5 km nowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Trasa rozpoczyna się na węźle Kromołów, stanowiącym część pierwszego etapu obwodnicy, i kończy się rondem w Żerkowicach, które połączy obwodnicę z sąsiednią obwodnicą Kroczyc. Projekt przewiduje budowę dwujezdniowej drogi o szerokości pasa ruchu 3,5 m oraz obciążeniu 11,5 tony na oś. Oprócz samej drogi inwestycja obejmuje m.in. budowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, cztery obiekty inżynierskie, przebudowę kolidujących sieci infrastrukturalnych oraz systemów odwodnienia. Dodatkowo zaplanowano urządzenia ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt i przepusty ekologiczne.

Znaczenie dla regionu i cel inwestycji

Drugi odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia jest elementem większego projektu zmieniającego przebieg DK78 między Siewierzem a Szczekocinami. Nowy układ drogi o długości blisko 50 km wyeliminuje ruch tranzytowy z centrów miast i tym samym zmniejszy emisję spalin, hałas oraz ryzyko wypadków. Obwodnica usprawni także połączenia z autostradą A1, drogą krajową DK11 i planowaną S11. Realizacja projektu ma kluczowe znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa i komfortu podróży w regionie oraz zwiększenia przepustowości drogi krajowej DK78. Zmodernizowany przebieg trasy usprawni także transport towarowy, co wpłynie pozytywnie na rozwój gospodarczy obszaru.

Środki finansowe i kalendarium

Inwestycja jest finansowana z Krajowego Funduszu Drogowego, a także z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027. Budowa pierwszego odcinka obwodnicy była współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Proces przygotowawczy obejmował m.in. wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, uzyskanie decyzji środowiskowej (DŚU) oraz decyzji ZRID. 18 listopada 2024 r. podpisano umowę na realizację drugiego etapu, który zostanie ukończony w marcu 2028 r.

Postępy na pierwszym odcinku obwodnicy

Prace na pierwszym odcinku obwodnicy Poręby i Zawiercia są zaawansowane w ponad 80%. Realizowane są roboty ziemne, odwodnienie pasa drogowego oraz budowa obiektów mostowych i zabezpieczeń akustycznych. Wykonano większość warstw podbudowy i nawierzchni asfaltowej, a roboty związane z migracją zwierząt są na ukończeniu. Na tym odcinku zamontowano już ponad 2 km ekranów przeciwhałasowych.

Budowa drugiego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia to kluczowy krok w modernizacji DK78. Inwestycja wpisuje się w szerszy plan poprawy infrastruktury drogowej w Polsce. Ma zmniejszyć uciążliwości dla mieszkańców i zwiększyć komfort podróży. Nowoczesna obwodnica przyczyni się do rozwoju regionu – wzmocni jego dostępność komunikacyjną i potencjał gospodarczy.