Grupa Renault zapowiedziała przeznaczenie 3,8 mld reali brazylijskich na modernizację zakładu Ayrton Senna w São José dos Pinhais. Celem inwestycji jest uruchomienie w tym obiekcie produkcji pojazdów opartych na architekturze opracowanej przez chiński koncern Geely, a także wprowadzenie nowych modeli własnej marki z napędami hybrydowymi i w pełni elektrycznymi.
Strategiczne partnerstwo Renault i Geely
Obie grupy od kilku lat rozwijają współpracę w Azji, gdzie wspólnie montują samochody osobowe i jednostki napędowe. Kolejnym krokiem było nabycie przez Geely 26,4%. udziałów w brazylijskim oddziale Renault, co pozwoliło na zawiązanie joint-venture Renault Geely Brasil. Koncerny liczą, że połączenie doświadczeń konstrukcyjnych Geely z rozbudowaną siecią sprzedaży Renault w Ameryce Południowej umożliwi im szybkie zdobycie udziałów na rynku, który w 2023 r. przekroczył próg dwóch milionów nowych rejestracji rocznie.
Cele projektu i harmonogram
Zgodnie z harmonogramem w drugiej połowie 2026 r. na brazylijskie linie produkcyjne trafią dwa pojazdy oparte na nowej platformie Geely przystosowanej do napędów niskoemisyjnych. Równocześnie planowana jest premiera odświeżonego modelu Renault opracowanego specjalnie z myślą o południowoamerykańskich klientach. Kolejna faza, przewidziana na 2027 r., zakłada debiut pierwszego w Brazylii modelu Renault skonstruowanego od podstaw jako samochód w pełni elektryczny. Rozbudowa fabryki obejmie nowe linie do wytwarzania akumulatorów, integrację lokalnego łańcucha dostaw oraz zwiększenie poziomu automatyzacji, co ma skrócić czas montażu nawet o 20%.
Wpływ na brazylijski przemysł samochodowy
Wejście Geely do spółki ma szansę przyspieszyć dywersyfikację brazylijskiej oferty motoryzacyjnej, która dotychczas opierała się głównie na autach flex-fuel zasilanych etanolem. Według danych Anfavei udział pojazdów zelektryfikowanych w sprzedaży wyniósł w 2023 r. zaledwie 4,4%., podczas gdy w Chinach przekroczył 30%. Nowe inwestycje wpisują się w rządowy program „Rota 2030”, oferujący ulgi podatkowe producentom rozwijającym technologie niskoemisyjne. – „Wierzymy, że świeży kapitał i kompetencje technologiczne wzmocnią lokalny ekosystem oraz pozwolą stworzyć nowe miejsca pracy” – podkreślił Ariel Montenegro, prezes Renault Geely Brasil.
Szerszy kontekst transformacji mobilności
Globalne koncerny chcą wykorzystać bogaty w odnawialne źródła energii profil Brazylii, gdzie ponad 80%. prądu pochodzi z hydroelektrowni, co sprzyja niskoemisyjnej produkcji akumulatorów. Jednocześnie tamtejszy rynek wyróżnia się rozległą infrastrukturą do tankowania biopaliw, dlatego producenci stawiają na strategie łączące napędy hybrydowe typu flex-fuel z ładowaniem z gniazdka. – „To partnerstwo ma pokazać, że zeroemisyjność można osiągnąć różnymi drogami: od pojazdów czysto elektrycznych po hybrydy zasilane etanolem” – ocenił Fabrice Cambolive, dyrektor marki Renault. Firma spodziewa się, że do końca dekady udział jej samochodów elektrycznych i hybrydowych w Brazylii wzrośnie do 40%., co wpisuje się w ogłoszony przez Geely cel ograniczenia emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu dostaw o połowę do 2035 r.