Renault konsekwentnie zagęszcza ofertę swoich crossoverów, a najnowszym ogniwem tej strategii jest Symbioz – przedłużona wersja Captura, która zadebiutowała w europejskich salonach wiosną 2024 r. Model mierzy 4413 mm długości i dysponuje kufrem o pojemności od 492 do 624 l (w zależności od ustawienia przesuwanej kanapy), dzięki czemu skutecznie wypełnia lukę między miejskim Capturem a większym Australem. Projektanci zachowali znajomą stylistykę „Sensual Tech”, uzupełniając ją o nową sygnaturę świetlną LED i rozbudowane pakiety systemów wspomagania kierowcy, które od razu spełniają zaostrzone wymogi homologacyjne Euro 6e-bis.
Segmentowy kompromis i rynkowe tło
Europejski popyt na crossovery segmentu B+ – C rośnie od kilku lat dwucyfrowo, a według danych JATO Dynamics odpowiada już za ponad 28 % wszystkich nowych osobówek w UE. Symbioz celuje dokładnie w tę grupę nabywców: jest o 18 cm dłuższy od Captura, ale lżejszy i bardziej zwrotny od typowych SUV-ów segmentu C. Skrócony promień skrętu (10,4 m) i relatywnie niska masa własna (od 1340 kg) sprawiają, że auto zachowuje miejską poręczność, jednocześnie oferując przestrzeń wystarczającą dla cztero- lub pięcioosobowej rodziny. Strategia Renault wpisuje się w szerszy trend downsizingu karoserii przy nieustannym powiększaniu przedziału bagażowego – efekt osiągnięto m.in. dzięki przesunięciu tylnej osi o 70 mm i spłaszczeniu podłogi bagażnika.
Napędy: mild hybrid 140 z nowym automatem i pełna hybryda 160 KM
Podstawą gamy pozostaje silnik 1.3 TCe (HR13) wspomagany 12-woltowym układem mikro-hybrydowym. Jednostka rozwija 140 KM i 260 Nm, a według WLTP zużywa średnio 5,8 l/100 km. Do niedawna klient musiał wybierać sześciobiegową skrzynię manualną, od jesieni 2025 r. może zamówić nową, siedmiostopniową przekładnię dwusprzęgłową, która redukuje emisję CO₂ o 4 g/km w porównaniu z „manualem” i poprawia dynamiczne wskaźniki przy wyprzedzaniu (80-120 km/h w 8,3 s).
Druga konfiguracja to opracowany wspólnie z partnerami z Grupy Alliance układ E-Tech 160. Bazuje na wolnossącym 1.8 l w cyklu Atkinsona, dwóch silnikach elektrycznych i wielotrybowej przekładni bez synchronizatorów, co pozwala na jazdę w trybie w pełni elektrycznym do 80 km/h. Łączna moc systemowa 160 KM przekłada się na przyspieszenie 0-100 km/h w 9,6 s, a średnie zużycie paliwa wg WLTP to 4,6 l/100 km. Magazynowanie energii powierzono baterii 1,2 kWh, która sama się ładuje podczas hamowania rekuperacyjnego – rozwiązanie nie wymaga kablowego ładowania, a mimo to potrafi przejechać po mieście do 3 km w trybie bezemisyjnym.
Cennik dostosowany do normy Euro 6e-bis
Francuzi utrzymali dotychczasowe wartości netto, modyfikując jedynie kombinacje silnik–skrzynia, aby sprostać nowemu pakietowi testowemu „Euro 6 Step E-bis”. Aktualne kwoty katalogowe (z VAT) prezentują się następująco: • mild hybrid 140 evolution – 115 900 zł • mild hybrid 140 techno – 122 900 zł • mild hybrid 140 AUT. techno – 132 900 zł • mild hybrid 140 AUT. esprit Alpine – 141 900 zł • full hybrid E-Tech 160 evolution – 130 900 zł • full hybrid E-Tech 160 techno – 137 900 zł • full hybrid E-Tech 160 esprit Alpine – 146 900 zł • full hybrid E-Tech 160 iconic – 153 900 zł Tak skalkulowane progi cenowe plasują Symbioza pomiędzy miejskimi hybrydowymi SUV-ami a rywalami klasy C z napędem PHEV, dając Renault przewagę kosztową oraz niższe podatki rejestracyjne na rynkach, gdzie opłaty bazują na emisji CO₂.
Poziomy wyposażenia: evolution, techno, esprit Alpine i iconic
Oprócz układów napędowych odbiorców przyciąga rozbudowana lista elementów standardowych. Różnice między pakietami przedstawiają się następująco:
• evolution: 10,4-calowy system openR link z usługami Google, wyświetlacz 7″, 17-calowe „flexwheels” Nymphea, kamera cofania, klimatyzacja automatyczna, systemy ELKA, AEB z detekcją pieszych i rowerzystów, e-Call, karta Renault Hands Free. • techno: dodatki obejmują nawigację on-board, indukcyjną ładowarkę, 10,25-calowy zestaw wskaźników, 18-calowe felgi Gravity, pływającą konsolę, zewnętrzne lusterka składane elektrycznie, czujniki parkowania 360°, aktywny tempomat ACC oraz system DDAW monitorujący zmęczenie kierowcy. • esprit Alpine: pakiet stylizacyjny Alpejskiej marki (19-calowe elixir, przyciemnione wnętrze z niebieskimi akcentami, podgrzewana kierownica), materiałową tapicerkę z przeszyciami oraz subtelne emblematy trójkolorowej flagi. • iconic: najwyższa specyfikacja dodaje bezdotykową klapę easy trunk access, elektryczną regulację obu przednich foteli, kamerę 360°, Hands Free Parking, system easy pilot (poziom 2 jazdy automatycznej), podgrzewane siedziska, system RCTA z funkcją autonomicznego hamowania oraz OSE zabezpieczający wysiadanie.
Nowy crossover Renault łączy więc pragmatyczną przestrzeń z nowoczesnymi napędami i pakietami ADAS klasy średniej. Uzupełniony o siedmiobiegowy automat mild hybrid 140 staje się bardziej elastyczny w konfiguracji i jeszcze lepiej przygotowany do rywalizacji w dynamicznie rosnącym segmencie rodzinnych crossoverów.