43 dodatkowe strefy odcinkowego pomiaru prędkości (OPP) mają być uruchomione w Polsce do połowy 2026 r. Łącznie obejmą one około 400 km autostrad i dróg ekspresowych, co oznacza wzrost całej sieci OPP o blisko jedną trzecią. Inwestycja, której budżet przekracza 85 mln zł, jest odpowiedzią na niepokojące statystyki – tylko w ubiegłym roku urządzenia tego typu zarejestrowały ponad 370 tys. wykroczeń związanych z nadmierną prędkością.

Dlaczego odcinkowe pomiary są skuteczniejsze od klasycznych fotoradarów

W tradycyjnym systemie kierowca zwalnia tuż przed pojedynczym fotoradarem, a następnie ponownie przyspiesza. OPP działa inaczej: kamery instalowane na początku i końcu wyznaczonego odcinka notują czas przejazdu, a system wylicza średnią prędkość. Jeśli przekroczy ona limit, kierowca otrzymuje mandat niezależnie od tego, czy zwolnił przy kamerach. Rozwiązanie to, stosowane od lat m.in. w Wielkiej Brytanii, Holandii i Norwegii, według Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu potrafi obniżyć liczbę wypadków ze skutkiem śmiertelnym nawet o 30% na objętym fragmencie drogi.

Zakres programu, harmonogram i finansowanie

Zgodnie z decyzją Ministerstwa Infrastruktury wszystkie zaproponowane przez Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) lokalizacje trafią do realizacji. Łącznie powstaną 114 stanowiska pomiarowe, bo każdy odcinek wymaga co najmniej dwóch zestawów kamer. Najwięcej nowych instalacji pojawi się na trasie S7 (siedem fragmentów), a rekordowym regionem będzie Mazowsze z dziewięcioma odcinkami. „Naszym celem jest ujednolicenie prędkości na głównych korytarzach transportowych i ograniczenie kolizji przy dużych prędkościach” – podkreśla wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec. Montaż części urządzeń już się rozpoczął; wszystkie mają być aktywne do końca czerwca 2026 r.

Szczegółowa lista nowych odcinków według województw

Woj. mazowieckie (9): – autostrada A2, Mińsk Mazowiecki – Janów; – ekspresowa S8 w rejonie Ostrowi Mazowieckiej; – S7, Tarczyn Południe – Mszczonowska; – S17, Garwolin Zachód – Garwolin Południe; – S2, Warszawa Wilanów – węzeł Lubelska; – S7, Radom Północ – Wolanów; – S8, Zielonka – Wołomin (Nowy Janków); – S8, okolice Nadarzyna; – S8, Opacz – Puchały.

Woj. małopolskie (3): – autostrada A4, Kurdwanów – Wielicka; – droga krajowa 28 w Rabce; – A4, Tarnów Centrum – MOP Jawornik.

Woj. łódzkie (3): – autostrada A1, Kamieńsk – Radomsko; – A1, Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk; – A1, Kutno – Piątek.

Woj. śląskie (4): – autostrada A1, Częstochowa Południe – Woźniki; – A1, Brodowe – Mykanów; – A1, Zabrze Północ – Zabrze Zachód; – droga krajowa 81, Ochaby – Skoczów.

Woj. pomorskie (3): – ekspresowa S6, Gdańsk Owczarnia – Gdańsk Lotnisko; – S6, Karczemki – ul. Jabłoniowa w Gdańsku; – S7, Dworek – Nowy Dwór Gdański.

Woj. zachodniopomorskie (4): – autostrada A6, Dąbie – Rzędnica; – ekspresowa S3, Parłówko – Brzozowo; – S6, odcinek kołobrzeski; – S6, Borkowice – Stare Bielice.

Woj. warmińsko-mazurskie (4): – S7, Rychnowo – Olsztynek; – S7, Pasłęk Północ – Marzewo; – S7, Różcki – Nidzica Południe; – S51, Olsztyn Południe – Stawiguda.

Woj. opolskie (2): – autostrada A4, Opole Zachód – MOP Prószków; – A4, Krapkowice – MOP Góra św. Anny.

Woj. wielkopolskie (2): – autostrada A2, Koło – Dąbie; – ekspresowa S5, Poznań Zachód – Stęszew.

Woj. świętokrzyskie (1): – S7, Kajetanów – Kielce Północ.

Woj. podlaskie (1): – S8, Kołaki – węzeł Miłomin.

Woj. lubelskie (2): – S17, Kurów Zachód – Nałęczów; – S19, Lublin Węglin – Lublin Sławin.

Woj. kujawsko-pomorskie (1): – ekspresowa S5, Pruszcz – Trzeciewiec.

Woj. lubuskie (1): – S3, Gorzów Zachód – Gorzów Południe.

Woj. dolnośląskie (3): – autostrada A4, Kąty Wrocławskie – Wrocław Południe; – autostradowa obwodnica A8, Wrocław Północ – Wrocław Stadion; – A4, Krzyżowa – Krzywa.

Automatyczny nadzór a bezpieczeństwo na drogach – co dalej?

Eksperci z Politechniki Krakowskiej zwracają uwagę, że sama obecność kamer działa prewencyjnie, jednak kluczem jest też konsekwentne egzekwowanie kar. Rozszerzenie sieci OPP zbiega się w czasie z planowanym uruchomieniem centralnego rejestru naruszeń w UE, który ułatwi ściąganie mandatów od kierowców zagranicznych. W najbliższych latach CANARD zamierza również testować systemy inteligentnego odcinkowego pomiaru prędkości, potrafiące rozróżniać kategorie pojazdów i dostosowywać limity do warunków drogowych. Jeśli zapowiadane rozwiązania wejdą w życie, kierowców czeka nowa jakość kontroli – bardziej informatyczna, mniej widoczna, ale znacznie skuteczniejsza.