S19 w powiecie łosickim – wariant preferowany

Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został złożony już w grudniu 2021 roku. Preferowany wariant trasy, który został zaakceptowany, jest efektem połączenia dwóch wcześniej rozważanych opcji. Decyzja środowiskowa wskazuje, że jest to rozwiązanie optymalne z punktu widzenia różnych czynników – ekonomicznych, środowiskowych, a także społecznych. Trasa o długości około 32 km zostanie poprowadzona nowym śladem przez pięć gmin: Sarnaki, Olszankę, Huszlew, Platerów oraz miasto i gminę Łosice. Zgodnie z projektem droga będzie miała przekrój dwujezdniowy, co oznacza po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz dodatkowe pasy awaryjne. W ramach inwestycji powstaną również obiekty inżynierskie, takie jak węzły drogowe, oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego. Dodatkowo zostaną wdrożone urządzenia mające na celu ochronę środowiska, takie jak ekrany akustyczne i przejścia dla zwierząt. Na trasie znajdą się również Miejsca Obsługi Podróżnych – Górki i Czuchleby.

Przebieg trasy w wariancie preferowanym

Zgodnie z decyzją środowiskową preferowany wariant rozpoczyna się przed miejscowością Chlebczyn. Następnie trasa omija Sarnaki od strony zachodniej. Na przecięciu z obecną drogą krajową DK19 powstanie węzeł Sarnaki, który umożliwi sprawne włączenie się do ruchu na drodze ekspresowej. Kolejna część trasy omija Łosice od wschodu, a następnie za miejscowością Mszanna ponownie przecina DK19 i biegnie równolegle do niej. Końcowy odcinek planowany jest na granicy województw mazowieckiego i lubelskiego, w pobliżu miejscowości Kolonia Łukowisko. Cały przebieg trasy został zaplanowany tak, aby minimalizować wpływ na obszary zabudowane, a jednocześnie zapewnić odpowiednią infrastrukturę dla podróżnych.

Co dalej?

Wydanie decyzji środowiskowej umożliwia kontynuację prac przygotowawczych. W kolejnym etapie zostanie opracowana szczegółowa dokumentacja projektowa w ramach drugiego etapu studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej. Na tej podstawie będzie można precyzyjnie określić koszty inwestycji oraz jej wpływ na otoczenie. Po zakończeniu prac przygotowawczych zostanie ogłoszony przetarg na wyłonienie wykonawcy drogi, który zrealizuje ją w systemie „Projektuj i buduj”. Ostateczna budowa drogi S19 na tym odcinku jest planowana na lata 2028-2030.

Znaczenie drogi S19 dla regionu

Droga ekspresowa S19 to kluczowy element trasy Via Carpatia, która ma strategiczne znaczenie dla transportu międzynarodowego. Odcinek przebiegający przez województwo mazowieckie usprawni komunikację między północą a południem kraju i jednocześnie poprawi dostępność transportową dla mieszkańców regionu. Inwestycja ma szansę przyczynić się do rozwoju gospodarczego, zwłaszcza dla powiatu łosickiego, który zyska nowe możliwości rozwoju dzięki lepszemu połączeniu drogą ekspresową.

Wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka S19 w województwie mazowieckim stanowi ważny krok w realizacji tego kluczowego projektu drogowego. Budowa trasy, której długość wyniesie około 32 km, ma na celu poprawę komunikacji w regionie oraz zapewnienie dogodnych warunków podróżowania. Kolejne etapy, czyli uszczegółowienie dokumentacji oraz wyłonienie wykonawcy, są planowane w najbliższych latach, a sama budowa powinna zakończyć się do 2030 roku.