Samochód pracuje na wysokich obrotach na biegu jałowym? Przyczyny można upatrywać w wadliwym elektromagnesie sterowania kierunkiem przepływu sprzężonego powietrza, nieszczelnym kolektorze dolotowym lub przewodach podciśnieniowych, zaciśniętym drążku przepustnicy albo uszkodzonym czujniku temperatury płynu chłodzącego. Sprawdź, co możesz zrobić w takiej sytuacji!

Wadliwa regulacja prędkości biegu jałowego

Prędkością biegu jałowego sterują małe siłowniki. Komputer samochodowy wykorzystuje je do zwiększania lub zmniejszania wspomnianej prędkości w zależności od aktualnych warunków pracy silnika. Dlatego możesz zauważyć, że silnik pracuje inaczej podczas zimnego rozruchu, a inaczej, gdy osiągnie temperaturę roboczą. Powszechnym problemem jest sadza, gromadząca się wzdłuż kanałów zaworowych. Może również odkładać się wewnątrz silnika, zakłócając jego pracę.

Nieszczelności próżni

Wycieki podciśnienia mogą skutkować wysokimi obrotami na biegu jałowym. Zazwyczaj przyczyna tkwi w odłączonym, pękniętym lub uszkodzonym wężu próżniowym, nieszczelnej uszczelce kolektora dolotowego lub uszkodzonej uszczelce gaźnika. Upewnij się, że wszystkie węże próżniowe są odpowiednio podłączone i nieuszkodzone. Nasłuchuj charakterystycznego syczenia wycieku próżni. Pozostaw silnik na biegu jałowym i użyj roztworu wody z mydłem lub środka do czyszczenia gaźnika. Spryskaj nim węże i uszczelki. Bąbelki na wężu lub uszczelce albo zmiana obrotów sygnalizują nieszczelności.

Nieszczelny zespół filtra powietrza

Uszkodzona lub odłączona rurka filtra powietrza między czujnikiem masowego przepływu powietrza a korpusem przepustnicy mogą powodować wzrost obrotów na biegu jałowym. Problem zasygnalizuje czujnik tlenu. Komputer zareaguje, wzbogacając mieszanką paliwową. W konsekwencji wzrosną obroty silnika na biegu jałowym.

Awaria zaworu odpowietrzającego

Wspomniany zawór kieruje gazy ze skrzyni korbowej do kolektora dolotowego, gdzie łączą się z mieszanką paliwowo-powietrzną. W niektórych modelach możesz łatwo sprawdzić jego stan. W tym celu otwórz maskę. Zaciągnij hamulec postojowy. Ustaw skrzynię biegów na postój (automatyczna) lub neutralny (ręczna). Włącz silnik i pozwól mu pracować na biegu jałowym. Używając szczypiec, ostrożnie zdejmij wąż prowadzący od silnika do zaworu odpowietrzającego. Jeżeli obroty wydają się wracać do normy, zawór działa nieprawidłowo i należy go wymienić.

Wadliwy czujnik temperatury płynu chłodzącego

Czujnik informuje komputer, gdy płyn chłodzący silnika jest zimny lub osiągnął temperaturę otoczenia. Warto przypomnieć, że zimny silnik wymaga bogatej mieszanki paliwowej. Jeżeli osiągnął już temperaturę roboczą, korzysta z ubogiej mieszanki. Jeśli czujnik utknie przy zimnym rozruchu, komputer doda paliwo do mieszanki. W związku z tym wzrośnie prędkość obrotowa biegu jałowego. W większości pojazdów czujnik możesz przetestować w domu, korzystając z multimetru cyfrowego.

Problemy z łącznikiem przepustnicy

Najczęstszym problemem związanym z drążkiem przepustnicy jest źle wyregulowana lub zakleszczona linka pedału przyspieszenia. Sprawdź wspomnianą linkę i łącznik. W niektórych modelach możesz chwycić za kabel i wyciągnąć go z obudowy. Powinieneś poczuć na nim trochę luzu. Jeżeli nie, kabel może się zacinać. W takiej sytuacji dźwignia przepustnicy nie będzie działać prawidłowo, co prowadzi do wzrostu prędkości biegu jałowego.