W pewnym warunkach filtr cząstek stałych może się zapchać. Na komputerze wyświetla się wówczas błąd silnika. W skrajnych przypadkach, zwłaszcza jeśli zignorujesz problem, zablokowany DPF może doprowadzić do poważnej awarii. Spowoduje utratę mocy, zwiększy zużycie paliwa, a także niejednokrotnie przyczynia się do nieprawidłowej reakcji przepustnicy. Jeśli nie chcesz wymieniać filtra, sprawdź, jak możesz go wyczyścić!

Czym jest filtr cząstek stałych?

DPF (filtr cząstek stałych) wychwytuje i gromadzi sadzę, w celu zmniejszenia emisji spalin w silnikach diesel. Wspomniana część ma jednak ograniczoną wydajność. Uwięziona sadza powinna być regularnie opróżniana lub “spalana” w celu regeneracji filtra. Taki proces regeneracji często wypala nadmiar sadzy zgromadzonej w filtrze, zmniejszając szkodliwą emisję spalin. Dodatkowo zapobiega charakterystycznemu czarnemu dymowi, który niekiedy wydobywa się z pojazdów z silnikiem wysokoprężnym, zwłaszcza podczas przyspieszania.

Jak wygląda chemiczne czyszczenie DPF?

Za pomocą sondy i pistoletu ciśnieniowego należy nanieść ciecz czyszczącą na elementy filtrujące wewnątrz DPF. Pamiętaj, aby zrobić to pod ciśnieniem 6-8 barów. Aby dostać się do wnętrza, musisz odkręcić czujnik temperatury lub ciśnienia filtra cząstek stałych. Wprowadź sondę przez otwór, a następnie powinieneś wtryskiwać płyn czyszczący w odstępach 10-sekundowych. Aby wyczyścić cały filtr, podczas iniekcji sondą kilkukrotnie przesuwaj ją do przodu i do tyłu. Po wstrzyknięciu płynu (około 1 l), przepłucz filtr specjalnym roztworem, korzystając z tej samej metody. Wspomniany płyn powinien rozpuścić zgromadzoną sadzę i podczas normalnej regeneracji może ulec spaleniu. Pamiętaj, aby przed “normalną regeneracją”, wymienić czujniki. Postępuj zgodnie z zaleceniami producenta.

Nie musisz wyjmować filtra. Proces nie trwa długo, dlatego nie musisz zostawiać auta na kilka dni. Z drugiej strony, należy ostrożnie wstrzykiwać płyn czyszczący do DPF. Upewnij się, że dotarł do wszystkich elementów filtra. Skorzystaj z pomocy profesjonalnego warsztatu, aby uniknąć problemów z silnikiem. 

Czy filtr DPF nie czyści się samoistnie?

Teoretycznie tak. “Regeneracja pasywna” lub w razie potrzeby aktywna regeneracja filtra cząstek stałych zachodzi podczas prawidłowego cyklu pracy silnika wysokoprężnego. Z drugiej strony, gdy blokada osiągnie określony poziom, aktywna regeneracja nie będzie już możliwa. Czasami mechanik może przeprowadzić “wymuszoną” regenerację.

Regeneracja pasywna i aktywna

Pasywna regeneracja występuje wtedy, gdy samochód jedzie z dużą prędkością na autostradzie. Pozwala to na wzrost temperatury spalin i dokładne wypalenie nadmiaru sadzy z filtra. Z kolei aktywna regeneracja oznacza, że dodatkowe paliwo jest wtryskiwane automatycznie jako część ECU pojazdu, kiedy filtr osiągnie określony poziom (zazwyczaj 45%). W ten sposób można podnieść temperaturę spalin i spalić zgromadzoną sadzę. Problem pojawia się wtedy, gdy pokonujesz tylko krótkie dystanse. Możesz przerwać proces regeneracji w połowie. W takim przypadku lampka ostrzegawcze wskazuje, że filtr cząstek stałych nadal jest zapchany. Aby zakończyć proces regeneracji, wybierz się przynajmniej na 10-minutową przejażdżką. Pamiętaj, aby jechać przynajmniej 65 km/h. 

Zastanawiasz się, jak sprawdzić, czy aktywna regeneracja się powiodła? Wskazują na to następujące objawy: zmiana w pracy silnika, praca wentylatorów, nieznaczny wzrost zużycia paliwa, zwiększona prędkość biegu jałowego, dezaktywacja automatycznego STOP/START, gryzący zapach z układu wydechowego. Jeśli masz wątpliwości, skontaktuj się z doświadczonym mechanikiem.