Citroën – od 8 900 do 13 900 franków
W 1922 roku Citroën oferował dwa popularne modele: Citroën 5 KM i Citroën 10 KM. Pierwszy z nich był najtańszym modelem w ofercie, kosztującym 8 900 franków. Miał czterocylindrowy silnik o mocy 5 KM oraz średnicy i skoku tłoka wynoszących 55x90 mm. Droższy model, Citroën 10 KM, miał także czterocylindrowy silnik, ale o większej mocy i średnicy oraz skoku tłoka 68x100 mm. Cena tego modelu wynosiła 13 900 franków, co czyniło go bardziej luksusową opcją dla klientów poszukujących większej mocy i lepszych osiągów.
Peugeot – od 15 500 do 16 700 franków
Marka Peugeot w 1922 roku miała w swojej ofercie dwa modele: Peugeot 10 KM i Peugeot 15 KM. Model Peugeot 10 KM był wyposażony w czterocylindrowy silnik o mocy 10 KM i średnicy oraz skoku tłoka 66x105 mm. Cena tego modelu wynosiła 16 700 franków, co plasowało go w wyższej półce cenowej w porównaniu do konkurencyjnych modeli Citroëna. Drugi model, Peugeot 15 KM, kosztował nieco mniej – 15 500 franków. Miał jednak mocniejszy, czterocylindrowy silnik o mocy 15 KM oraz średnicy i skoku tłoka wynoszących 85x130 mm. To czyniło go atrakcyjniejszą opcją dla klientów szukających większej mocy za niższą cenę.
Renault – od 11 800 do 47 500 franków
Renault w 1922 roku oferował trzy modele o różnej mocy: Renault 6 KM, Renault 10 KM i Renault 12 KM. Najtańszy z nich, Renault 6 KM, kosztował 11 800 franków i był wyposażony w czterocylindrowy silnik o mocy 6 KM oraz średnicy i skoku tłoka 58x90 mm. Renault 10 KM miał mocniejszy, czterocylindrowy silnik o mocy 10 KM i średnicy oraz skoku tłoka 75x120 mm. Cena tego modelu wynosiła 20 200 franków, co czyniło go droższym od większości modeli konkurencyjnych marek. Najdroższy model w ofercie to Renault 12 KM, kosztujący aż 47 500 franków. Był wyposażony w sześciocylindrowy silnik o mocy 12 KM oraz średnicy i skoku tłoka 84x140 mm. Ten luksusowy model był przeznaczony dla najbardziej wymagających klientów, gdyż oferował najwyższą moc i komfort.
Podsumowanie cen samochodów z 1922 roku
W 1922 roku ceny samochodów marek Citroën, Peugeot i Renault znacząco się różniły w zależności od mocy silnika i liczby cylindrów. Citroën oferował najtańsze modele, Peugeot plasował się w średniej półce cenowej, a Renault oferował zarówno modele średniego segmentu, jak i luksusowe auta za wysokie kwoty. Ten przegląd pokazuje, jak różnorodne były ceny i opcje dostępne dla klientów na francuskim rynku motoryzacyjnym 100 lat temu. Współczesne samochody przeszły ogromne zmiany technologiczne i cenowe, ale fascynujące jest spojrzenie na to, jak wyglądały początki motoryzacji we Francji.