Kontrole Inspekcji Handlowej – co wykazano?

W 2023 roku Inspekcja Handlowa skontrolowała 84 parkingi oraz 125 myjni samochodowych w całym kraju. Celem tych działań było sprawdzenie czy przedsiębiorcy rzetelnie informują konsumentów o cenach swoich usług. Wyniki kontroli okazały się niepokojące – aż u 48 przedsiębiorców stwierdzono nieprawidłowości. Z tej grupy 26 prowadziło parkingi, a 22 myjnie samochodowe.

Główne problemy to:

  • brak cenników – w wielu przypadkach przedsiębiorcy nie umieścili cenników w widocznym miejscu, przez co klienci nie mieli możliwości zapoznania się z pełnym zakresem cen przed skorzystaniem z usługi;
  • nieczytelne ceny – ceny usług były często umieszczane w sposób, który utrudniał ich odczytanie, szczególnie przy wjeździe na parking. Konsumenci powinni mieć możliwość zapoznania się z ceną jeszcze przed skorzystaniem z danej usługi;
  • niejasne zasady naliczania opłat – w niektórych przypadkach stosowano formułki typu „od…” lub „od… do…”, co budziło wątpliwości i mogło prowadzić do nieprzewidzianych kosztów dla klientów.

Kary dla przedsiębiorców – konsekwencje nieprawidłowości

Nieprawidłowe informowanie o cenach usług jest poważnym naruszeniem praw konsumenta, za które przedsiębiorcy mogą ponieść surowe konsekwencje. Inspekcja Handlowa nałożyła kary pieniężne na 32 przedsiębiorców na łączną kwotę około 40 tys. zł. W niektórych przypadkach, kiedy uwzględniano znikomą wagę naruszeń oraz fakt, że przedsiębiorcy szybko zaprzestali stosowania zakwestionowanych praktyk, odstąpiono od nakładania kar. Przedsiębiorcy, u których stwierdzono nieprawidłowości, w większości podjęli działania naprawcze. Ponad połowa z nich dobrowolnie wprowadziła zmiany, aby spełniać wymagania prawa i zapewnić konsumentom pełną i rzetelną informację o cenach swoich usług.

Jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek i nadmiernych kosztów, konsumenci powinni zawsze dokładnie sprawdzać cenniki przed skorzystaniem z usług parkingów czy myjni samochodowych.

Oto kilka wskazówek, jak chronić się przed nieuczciwymi praktykami.

  • Zawsze sprawdzaj cennik. Przed skorzystaniem z usługi upewnij się, że cena jest widoczna, jednoznaczna i umożliwia porównanie ofert.
  • Poznaj dokładną cenę. Upewnij się, że wiesz, ile dokładnie zapłacisz za usługę, czy to za minutę parkowania, godzinę, czy mycie samochodu.
  • Promocje i obniżki. Pamiętaj, że masz prawo do informacji o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką, jeśli korzystasz z promocji.
  • Zgłaszaj nieprawidłowości. Jeśli zauważysz brak cennika lub inne nieprawidłowości, zgłoś je do Inspekcji Handlowej w swoim województwie.

Kontrole Inspekcji Handlowej to część szerszych działań na rzecz ochrony konsumentów, które są regularnie monitorowane przez UOKiK. Dzięki takim działaniom możliwe jest wyeliminowanie nieuczciwych praktyk, które naruszają prawa konsumentów i wprowadzają ich w błąd.