Zakres inwestycji i szczegóły przetargu

Przetarg ogłoszony przez GDDKiA dotyczy budowy odcinka autostrady A2 o długości 9,3 km, który będzie prowadził od Kijowca do węzła Dobryń. Inwestycja ma strategiczne znaczenie, ponieważ zapewni dogodny dojazd do terminala samochodowego w Koroszczynie, położonego w województwie lubelskim, niedaleko granicy z Białorusią. Zadaniem wykonawcy będzie nie tylko realizacja samej budowy, ale również opracowanie projektu technicznego i wykonawczego oraz uzyskanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych. Postępowanie przetargowe jest prowadzone w trybie nieograniczonym, a oferty można składać do 22 stycznia 2025 r.

Szczegóły techniczne i założenia projektu

Nowy odcinek A2 zaplanowano jako dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu. Co istotne, pozostawiona zostanie rezerwa na ewentualne dobudowanie trzeciego pasa w przyszłości. W ramach kontraktu wybudowany zostanie węzeł Dobryń oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych – Kijowiec Północ i Kijowiec Południe. Dodatkowo projekt obejmuje:

  • budowę obiektów inżynierskich, takich jak mosty czy wiadukty,
  • realizację dróg lokalnych służących obsłudze ruchu lokalnego,
  • instalację systemów oświetlenia i odwodnienia drogi, 
  • infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, w tym chodniki, ścieżki rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe, 
  • wdrożenie urządzeń ochrony środowiska oraz systemów bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Postępy na innych odcinkach A2

Budowa autostrady A2 to nie tylko realizacja nowych odcinków, ale również zaawansowane prace na innych fragmentach trasy. Oto aktualny stan prac.

A2 Groszki – Siedlce Zachód Na tym odcinku, o długości prawie 13 km, zakończono układanie nawierzchni na ciągu głównym. Trwają prace wykończeniowe oraz odbiory techniczne, a zaawansowanie robót osiągnęło 84%. Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie odcinek zostanie oddany do ruchu i uzupełni łączny dystans dostępny dla kierowców o 20 km.

A2 Siedlce – Biała Podlaska Na tej trasie, liczącej łącznie 63 km, wykonawcy kontynuują prace przy układaniu nawierzchni, budowie obiektów mostowych i montażu infrastruktury ochronnej. Zaawansowanie prac na poszczególnych odcinkach wynosi od 43% do 98%. Przewiduje się, że całość zostanie oddana do użytku do końca 2025 roku.

A2 Biała Podlaska – granica państwaOdcinek prowadzący do granicy państwa został podzielony na trzy etapy, z których jeden jest obecnie przedmiotem ogłoszonego przetargu. Dalsze prace, szczególnie na ostatnim odcinku, zależą od sytuacji geopolitycznej na granicy z Białorusią.

Plany na zachód od Warszawy

GDDKiA przygotowuje również rozbudowę odcinka autostrady A2 od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa, mającą na celu zwiększenie przepustowości. Na niektórych fragmentach planowane są aż cztery pasy ruchu w obu kierunkach, co znacznie poprawi komfort i bezpieczeństwo podróżowania na tej trasie. Rozwój autostrady A2 to nie tylko korzyści dla kierowców, ale także istotne wsparcie dla gospodarki regionu oraz zwiększenie dostępności komunikacyjnej wschodnich terenów Polski.