Otwarcie kluczowego odcinka i znaczenie inwestycji

Nowo otwarty odcinek drogi ekspresowej S7 między Miechowem a Szczepanowicami stanowi nie tylko ważny element lokalnej infrastruktury, ale także kluczowe ogniwo w sieci komunikacyjnej Polski. Dzięki tej inwestycji kierowcy mogą teraz korzystać z nieprzerwanej drogi ekspresowej, która łączy Kraków z Warszawą, a docelowo, po ukończeniu całej trasy, także z Trójmiastem. Otwarcie tego odcinka odciąży również lokalne drogi, szczególnie w Miechowie, gdzie nowa trasa pełni funkcję wschodniej obwodnicy miasta, co znacząco zmniejszy ruch w centrum. Trasa, która połączyła dwa istniejące już odcinki S7, Moczydło – Miechów oraz Szczepanowice – Widoma, biegnie nowym śladem na wschód od dotychczasowej drogi krajowej nr 7, zwanej „starą siódemką”. Dzięki temu możliwy jest teraz nieprzerwany przejazd z Widomej do Warszawy na odcinku blisko 260 km. Dla mieszkańców i kierowców to znaczne usprawnienie codziennych podróży, a także ważny krok w rozwoju infrastruktury drogowej kraju.

Infrastruktura i wyzwania budowlane

Budowa nowego odcinka S7 była sporym wyzwaniem ze względu na ukształtowanie terenu Wyżyny Miechowskiej. Aby przygotować trasę, konieczne było wykopanie niemal 600 tysięcy m3 ziemi. Na całej długości odcinka powstało pięć wiaduktów, zbiorniki retencyjne oraz przejścia dla zwierząt, które mają na celu minimalizowanie wpływu drogi na lokalny ekosystem. Warto zaznaczyć, że decyzja o budowie tego odcinka zapadła już w 2015 roku, jednak realizacja inwestycji była wielokrotnie opóźniana przez protesty i odwołania dotyczące szczególnie okolic wsi Poradów i Parkoszowice. Ostatecznie, aby uniknąć dalszych opóźnień, podjęto decyzję o wydzieleniu spornego fragmentu z głównego projektu, co pozwoliło na rozpoczęcie budowy w 2020 roku. Ostatecznie, po trzech latach intensywnych prac, trasa została otwarta.

S7 – droga przyszłości

Droga ekspresowa S7, która docelowo ma liczyć około 750 km, będzie jedną z najdłuższych tras szybkiego ruchu w Polsce. Jest to również część europejskiej trasy E77, która łączy porty trójmiejskie z południem Europy, w tym z Węgrami i Słowacją. W przyszłości S7 połączy trzy główne ośrodki miejskie kraju: Trójmiasto, Warszawę i Kraków, a także zapewni szybki przejazd do popularnych miejsc turystycznych, takich jak nadbałtyckie plaże, mazurskie jeziora czy karpackie góry. Aktualnie w budowie pozostają jeszcze odcinki w okolicach Warszawy i Krakowa, w tym Płońsk – Kiełpin oraz Widoma – Nowa Huta. Planowane jest również opracowanie projektu budowlanego dla trasy z Kiełpina do Warszawy oraz wyznaczenie wariantów przebiegu drogi na odcinku Kraków – Myślenice.

Nowo otwarty odcinek to zaledwie jeden z wielu etapów budowy S7, ale jego znaczenie dla całego projektu jest nie do przecenienia. Dzięki niemu Polska zbliża się do realizacji jednego z najważniejszych projektów infrastrukturalnych ostatnich lat, który znacząco wpłynie na komfort i szybkość podróży między najważniejszymi miastami w kraju.