Spis treści:

  1. Silnik benzynowy a silniki Diesla.
  2. Dlaczego trzeba podgrzewać świece żarowe.
  3. Jakie świece żarowe wybrać.

Różnica między silnikiem benzynowym a silnikiem Diesla

Zrozumienie roli świec żarowych silnikach Diesela, należy rozpocząć od przedstawienia różnicy mędzy silnikiem o zapłonie samoczynnym, a benzynowym. W pierwszym paliwo zapala się w komorze silnika nie przez iskrę, ale przez nagły wzrost temperatury spowodowany zwiększeniem ciśnienia. W przypadku silników benzynowych, zapłon jest inicjowany przez iskrę elektryczną. Natomiast różnica w gaszeniu silnika polega na odcinaniu dopływu paliwa w silnikach Diesla lub zaprzestaniu wytwarzania iskry w silnikach benzynowych. 

Dlaczego musimy rozgrzewać świece żarowe?

W silniku Diesla, zwłaszcza w chłodne dni, samoczynny zapłon paliwa może być utrudniony z powodu niskiej temperatury komory spalania. Świece żarowe podnoszą tę temperaturę, umożliwiając zapłon. Latem proces ten jest szybszy, natomiast zimą może wymagać dłuższego podgrzewania, by osiągnąć odpowiednią temperaturę w komorze spalania.

Podgrzewanie świec żarowych jest szczególnie ważne w starszych modelach Diesla z wtryskiem pośrednim, gdzie odpowiednia temperatura jest kluczowa dla rozruchu. W takich modelach aut, czasami trzeba kilkukrotnie podgrzewać świece żarowe. Czynność jest bardzo prosta - wystarczy kilka razy przekręcić kluczy, poczekać aż kontrolka świecy żarowej zgaśnie, następnie wyłączyć stacyjnę. Czynność powtórzyć kilka razy. To powinno pomóc uruchomić starszy silnik w bardzo mroźne dni.

Dlaczego czasami trudno odpalić Diesla zimą?

Niskie temperatury zimą mogą utrudniać rozruch silnika Diesla z kilku powodów. Świece żarowe w starszych modelach mogą być mniej wydajne, co wpływa na temperaturę w komorze spalania (dlatego warto sprawdzać ich stan i wymieniać w razie potrzeby). Dodatkowo, zimno może negatywnie wpływać na stan akumulatora, co utrudnia proces rozruchu. Przy słabym akumulatorze, świece mogą się słabiej nagrzewać lub trzeba powtarzać czynność nagrzewania kilka razy.

W nowszych modelach Diesla, świecie żarowe pełnią więcej funkcji, w tym zmniejszają emisję spalin i wspomagają proces wypalania filtra DPF, co sprawia, że ich sprawność jest ważna nie tylko dla rozruchu, ale również dla ogólnej wydajności silnika. Niemniej w nowych jednostach, świece są skonstruowane trochę inaczej niż w starszych modelach.

Jakie świece żarowe wybrać? Czym się różnią?

Świece żarowe możemy podzielić na metalowe i ceramiczne. Metalowe zawierają element grzewczy w formie spirali, natomiast ceramiczne posiadają element grzewczy zatopiony w tworzywie ceramicznym. Świece ceramiczne, oferujące wyższą temperaturę i lepsze przewodnictwo ciepła, są bardziej skuteczne i trwałe, ale również są droższe w zakupie.

Wymiana świec żarowych powinna się odbywać, co około 100 tysięcy kilometrów, aby uniknąć problemów z rozruchem i utrzymaniem wydajności silnika. Zawsze należy wybierać świece zalecane przez producenta pojazdu, aby zapewnić ich kompatybilność i skuteczność.