Zauważyłeś, że silnik samochodu pracuje na biegu jałowym? Eksperci wskazują na trzy typowe źródła problemów: wadliwy lub zatkany regulator powietrza biegu jałowego, nieszczelność próżni lub awarię układu zapłonowego. W większości aut można sprawdzić te podejrzane systemy lub komponenty za pomocą kilku narzędzi.

Wadliwy regulator powietrza biegu jałowego

Wspomniana część jest głównym komponentem używanym przez komputer pojazdu do sterowania prędkością biegu jałowego w większości modeli ze wtryskiem paliwa. Ten regulator, zamontowany wokół korpusu przepustnicy, kontroluje ilość powietrza, które omija płytki przepustnicy lub czujnik przepływu powietrza. Można go przetestować za pomocą multimetru cyfrowego. Odłącz złącze elektryczne regulatora. Odkręć dwie śruby mocujące tę część. Wyjmij regulator z pojazdu i sprawdź, czy jest czysty. Sprawdź kanały przepustnicy. Usuń osad za pomocą środka do czyszczenia gaźnika.

Czujnik położenia przepustnicy

Chociaż regulator powietrza biegu jałowego jest głównym źródłem problemów, niekiedy może on leżeć po stronie czujnik położenia przepustnicy. Mierzy szybkość otwierania przepustnicy i wysyła odpowiedni sygnał napięcia do komputera. Podobnie jak inne komponenty, może zawieść po długim dystansie bezawaryjnej pracy. 

Jeżeli czujnik wyśle wyższy niż normalny sygnał na biegu jałowym, komputer wyda polecenia zamknięcie wspomnianego wcześniej regulatora. Pomyśli bowiem, że przepustnica się otworzyła.

Wadliwy czujnik temperatury płynu chłodzącego silnika

Komputer korzysta ze wspomnianego czujnika, aby poznać temperaturę silnika. Dzięki niemu może zadecydować, kiedy wzbogacić lub zubożać mieszankę paliwowo-powietrzną. Bierze przy tym pod uwagę temperaturę silnika. Wadliwy czujnik może wysłać sygnał wysokiego napięcia, kiedy potrzebny jest niski sygnał. W takiej sytuacji dochodzi do zamknięcia regulatora przez komputer i obniżenie obrotów biegu jałowego. Testowanie czujnika jest dość prostym zadaniem w większości samochodów. Przyda Ci się tutaj multimetr cyfrowy. Porównaj odczyty wartości rezystencji z tabelą specyfikacji w instrukcji obsługi pojazdu.

Nieszczelności próżni

Jeśli dojdzie do wycieku podciśnienia, może pojawić się problem z wolnymi obrotami. Wspomniane wycieki zazwyczaj wynikają z rozerwanej uszczelki kolektora dolotowego. Niekiedy źródłem problemu może być element zaczepiony do luźnego albo uszkodzonego węża lub uszczelki podciśnieniowej. Aby zlokalizować wyciek, przyłóż koniec gumowego węża do ucha. Sprawdź dokładnie węże i uszczelki pod kątem nieszczelności. Zwróć uwagę na charakterystyczne syczenie. Świadczy o wycieku próżni.

Problemy z układem zapłonowym

Do prawidłowego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej potrzebna jest silna, zdrowa iskra. Jeśli jej zabraknie, mogą pojawić się wolne lub nierówne obroty na biegu jałowym. Przyczyna słabej iskry może leżeć po stronie świecy zapłonowej, cewki zapłonowej, pokrywy lub wirnika dystrybutora (w zależności od modelu samochodu) albo przewodu świecy zapłonowej. Pamiętaj, by jak najszybciej rozwiązać ten problem. W przeciwnym razie przerwy zapłonu mogą prowadzić do uszkodzenia katalizatora przez ilość niespalonego paliwa przedostającego się do układu wydechowego.