Od lipca 2024 roku wszystkie nowe samochody w UE muszą być wyposażone w moduł EDR (Event Data Recorder), który rejestruje ważne dane z podróży, w tym prędkość, użycie hamulca, ruchy kierownicą i inne.
- Moduł EDR będzie obowiązkowy we wszystkich nowych samochodach od 6 lipca 2024 roku.
- EDR rejestruje dane takie jak prędkość, użycie hamulca, ruchy kierownicą, stan pasów bezpieczeństwa i wiele innych.
- Dane z EDR są przechowywane lokalnie i mogą być udostępniane tylko na wniosek sądu lub prokuratora.
Jak działa moduł EDR?
Moduł EDR w samochodach zbiera dane z jazdy, ale nie wszystkie są zapisywane ani przesyłane poza pojazd. Informacje są nadpisywane w pętli, a zapisywane są tylko te z 5 sekund przed i 300 milisekund po zdarzeniu, takim jak zderzenie czy aktywacja poduszek powietrznych. EDR rejestruje m.in. prędkość pojazdu, stopień otwarcia przepustnicy, użycie hamulca, ruchy kierownicą, zmiany prędkości w czasie kolizji, stan pasów bezpieczeństwa i wiele innych. Te dane pozwalają na szczegółową analizę sytuacji przed wypadkiem.
Kto ma dostęp do danych z EDR?
Dane z EDR są chronione i przechowywane lokalnie. Mogą być one udostępnione tylko na wniosek sądu lub prokuratora w przypadku analizy wypadku drogowego. Ponadto te informacje mogą być wykorzystane do celów statystycznych w kwestiach bezpieczeństwa drogowego, ale tylko w formie anonimowej.