Jeśli posiadasz auto z silnikiem Diesla wyprodukowanym po wrześniu 2015 r., istnieje duże prawdopodobieństwo, że w pewnym momencie będziesz potrzebował AdBlue. Dopuszczalny poziom zanieczyszczeń, które mogą emitować nowe samochody, uległ znacznemu obniżeniu w ciągu ostatnich kilku lat. Sprawdź, czym jest AdBlue i do czego służy!

Czym jest AdBlue?

AdBlue to płyn stosowany do redukcji emisji podtlenku azotu w silnikach wysokoprężnych. Składa się z mieszaniny mocznika i wody dejonizowanej. Wstryskiwacz AdBlue zlokalizowany jest w przedniej części układu wydechowego. Bez wspomnianego płynu znacznie trudniej byłoby obniżyć emisję spalin w samochodzie z Dieslem i dostosować go do najnowszych, coraz bardziej rygorystycznych norm.

AdBlue jest sprawdzany i uzupełniany podczas standardowego serwisu. Wszystkie auta, które korzystają z takiego rozwiązania, wyposażone są w czujnik, który włącza kontrolkę na desce rozdzielcze, gdy zaczyna brakować płynu. Ogólnie rzecz biorąc, jeśli posiadasz zgodne z normą Euro 6 Audi, BMW, Citroena, Jaguara, Land Rovera, Mercedesa lub Peugeota z silnikiem Diesla, prawdopodobnie będzie korzystał ze wspomnianej technologii.

Do czego służy AdBlue?

Zastosowana technologia, zwana selektywną redukcją katalityczną lub SCR, odpowiada za wtryskiwanie precyzyjnych ilości cieczy do gazów wydechowych samochodu. W ten sposób wywołuje reakcję chemiczną neutralizującą szkodliwe emisje. Wspomnianą technologię stosuje się od dawna w autobusach i ciężkich samochodach ciężarowych, dlatego jej skuteczność została udowodniona. Producenci nie ujawnili do tej pory żadnych danych, które wskazywałyby, że AdBlue wpływa niekorzystnie na zużycie paliwa. Pozwala spełnić normy emisji Euro 5 i Euro 6. Warto podkreślić, że AdBlue nie jest paliwem, ani dodatkiem do paliwa. To środek, który przekształca szkodliwy podtlenek azotu w nieszkodliwy azot i wodę, co powoduje mniejsze zanieczyszczenia. 

Czy można używać wody zamiast AdBlue?

Nie wolno używać wody zamiast AdBlue, ani w żaden sposób go rozcieńczać. To mieszanina mocznika i 67,5% wody dejonizowanej. Warto przypomnieć, że woda z kranu zawiera dużo minerałów i jonów, które mogą zaszkodzić układowi wydechowemu.

Upewnij się, że nie wlewasz płynu do zbiornika paliwa. W przeciwnym razie możesz uszkodzić nie tylko zbiornik, lecz także pompę i układ wtryskowy. AdBlue możesz łatwo rozpoznać po niebieskiej dyszy i niebieskim korku wlewu. Jeśli jednak wlejesz go przypadkowo do zbiornika paliwa, pamiętaj, aby nie uruchamiać silnika. Najpierw musisz opróżnić zbiornik, a zawartość wlać do bezpiecznego pojemnika. Jeśli jednak nigdy nie tego robiłeś, skontaktuj się ze znajomym mechanikiem. 

Jak często trzeba uzupełniać AdBlue?

Ilość zużytego płynu jest uzależniona od sposobu jazdy i liczby przejechanych kilometrów. Audi twierdzi, że sedan A4 ma 12-litrowy zbiornik AdBlue. Wystarczy uzupełniać go co 9600 km. Peugeot zaznacza, że zbiorniki AdBlue w jego samochodach należy uzupełniać co 19 000 km. Jeśli nie pokonujesz tylu kilometrów rocznie, płyn zostanie uzupełniony podczas corocznego przeglądu. Zazwyczaj wlew znajduje się obok wlewu oleju napędowego i ma niebieski korek. Niekiedy mieści się w bagażniku lub pod maską.