Nadmiernie zużyte opony nie tylko zmniejszają komfort jazdy samochodem, ale przede wszystkim stwarzają realne zagrożenie dla nas samych i innych uczestników ruchu drogowego. Zły stan ogumienia znacząco wydłuża drogę hamowania i ogranicza przyczepność kół do nawierzchni, co wpływa negatywnie również na sterowność. Dlatego też warto regularnie sprawdzać, w jakiej kondycji znajdują się nasze opony. Jest to szczególnie ważne przed sezonem zimowym, gdy warunki na drogach nie sprzyjają kierowcom.

Bieżnik

Sprawdzając stan opon, w pierwszej kolejności zwróćmy uwagę na to, jak wygląda ich bieżnik. Przepisy polskiego prawa wskazują, że jego głębokość musi wynosić 1,6 mm, aby samochód przeszedł pomyślnie badanie techniczne. Nie ma tu jednak rozróżnienia na opony letnie, zimowe i całoroczne, a producenci opon podkreślają, że ogumienie zimowe powinno mieć jednak co najmniej 3-4 mm głębokości. I do tych wytycznych warto się stosować, kontrolując stan bieżnika w oponach zimowych.

Co ważne, bieżnik trzeba zmierzyć w kilku miejscach, aby mieć pewność, że ma on prawidłową głębokość na całej powierzchni opony. Oprócz tego należy też oczywiście skontrolować stan bieżnika. Zwróćmy uwagę na ewentualne ząbkowanie oraz stopień starcia klocków bieżnika. Upewnijmy się również, że ma on prawidłowy kształt.

Uszkodzenia mechaniczne

Opony zimowe powinny znajdować się w doskonałym stanie, jeśli chcemy, aby jak najlepiej spełniały swoje zadanie i dawały nam tym samym większe poczucie bezpieczeństwa. Dlatego oprócz samego bieżnika sprawdźmy też, czy na ogumieniu na zimę nie pojawiły się żadne uszkodzenia mechaniczne i pęknięcia. Problemem mogą być też wyraźne guzy na oponach, które stają się widoczne po ich napompowaniu.

Koniecznie trzeba też pamiętać o tym, że opony zimowe mają swoją datę ważności. Zgodnie z zaleceniami producentów nie powinniśmy ich eksploatować dłużej niż przez 10 lat od daty ich produkcji. Tylko w tym okresie można być pewnym, iż zachowują one swoje właściwości. Aby sprawdzić, kiedy wyprodukowano konkretną oponę, wystarczy zerknąć na informacje znajdujące się na jej bocznej ścianie. Ostatnie dwie cyfry oznaczają rok produkcji, a jedna lub dwie wcześniejsze cyfry są oznaczeniem tygodnia roku, w którym powstały.

Regularna kontrola opon

Sprawdzanie kondycji opon przed sezonem zimowym nie jest szczególnie skomplikowanie. Można więc zrobić to samodzielnie w stosunkowo krótkim czasie. Jeśli jednak pojawiają się jakiekolwiek wątpliwości dotyczące tego, czy powinniśmy korzystać z takiego ogumienia, warto skonsultować się ze specjalistą. Doświadczony wulkanizator podpowie nam, czy stan opon pozwala na ich dalszą bezpieczną eksploatację w okresie zimowym. W razie jakichkolwiek zastrzeżeń lepiej nie ryzykujmy i zdecydujmy się na zakup nowych opon.

Poprzedni artykułGPS przeciw złodziejom aut
Następny artykułCzym właściwie różnią się opony letnie i zimowe?