S74 między Mniowem a Kielcami – strategiczny odcinek dla regionu
Budowa odcinka S74 od Mniowa do Kielc rozpoczyna się po wydaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Decyzja umożliwia zarówno rozpoczęcie prac budowlanych, jak i wypłatę odszkodowań za nieruchomości przeznaczone pod trasę. Prace budowlane ruszą jeszcze w tym roku, a ich zakończenie zaplanowano na II połowę 2026 roku. Odcinek Mniów – Kielce o długości 16,4 km jest kolejnym ważnym elementem programu rozbudowy sieci dróg ekspresowych w Polsce. Projekt, realizowany w systemie „Projektuj i buduj”, przewiduje budowę nowego, dwujezdniowego przebiegu drogi, który przejmie ruch tranzytowy i jednocześnie zmniejszy korki na dotychczasowej DK74. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy okolicznych gmin oraz Kielc zyskają łatwiejszy dostęp do węzłów autostradowych A1 i A2 oraz lepsze połączenie z innymi regionami Polski.
Rozwiązania inżynieryjne i środowiskowe na nowej trasie
Projekt zakłada budowę dwóch węzłów drogowych: w Mniowie oraz w Bugaju. W ramach inwestycji powstanie aż 15 obiektów mostowych, w tym 10 wiaduktów i 5 mostów. Przewidziano również budowę przejść dla zwierząt: duże przejście górne typu zielony most w rejonie Lasu Węgrzynowskiego oraz 14 przejść dla mniejszych gatunków. Ważnym elementem ochrony środowiska będą również ekrany akustyczne o długości około 7,5 km oraz liczne przepusty wodne. Infrastruktura towarzysząca obejmie budowę około 26 km dróg dojazdowych, które umożliwią komunikację mieszkańcom terenów przyległych do trasy. W miejscowości Przełom powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych, co zwiększy komfort podróżujących.
Znaczenie inwestycji dla regionu i Polski
Nowy odcinek S74 odegra kluczową rolę w poprawie warunków transportu i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Rozwiązania zastosowane na tej trasie umożliwią płynny tranzyt między województwami łódzkim, świętokrzyskim i podkarpackim, a także lepsze połączenie z międzynarodowym korytarzem transportowym Via Carpatia. Budowa S74 to także impuls dla rozwoju gospodarczego regionu, ułatwiający dostęp do stref przemysłowych i logistycznych w województwie świętokrzyskim.
Obecnie realizowanych jest sześć odcinków trasy S74 o łącznej długości około 104 km, a łączna wartość kontraktów wynosi prawie 5 miliardów złotych. Po ukończeniu wszystkich zaplanowanych inwestycji S74 stanie się jedną z kluczowych tras ekspresowych w Polsce, łączącą węzły autostrad A1, A2 i Via Carpatia.