Problemy ze wspomaganiem kierownicy

fot. elements.envato.com

Wspomaganie kierownicy należy do standardowego wyposażenia nowoczesnych aut. Bez wspomnianej funkcji będzie Ci trudno skręcić, co może narazić Cię na wypadek samochodowy. Najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić, jest zapoznanie się z oznakami problemów z układem wspomagania kierownicy.

Kierownica ma za dużo luzu

To jeden z najczęstszych problemów z układem kierowniczym. Zazwyczaj nie można obrócić kierownicy o więcej niż 33 mm bez skręcania przy tym kół. Nadmierny luz na kierownicy może wynikać z:

  • powietrza lub pęcherzyków powietrza w płynie układu wspomagania kierownicy,
  • wadliwej lub zużytej przekładni kierowniczej albo poluzowanych śrub,
  • zużytych, poluzowanych lub uszkodzonych drążków kierowniczych,
  • wadliwych przegubów krzyżakowych lub łożysk kolumny kierownicy,
  • zużytych przegubów kulowych,
  • wadliwego łożyska lub płyty amortyzatora.

Pamiętaj, by raz na jakiś czas uzupełnić płyn układu wspomagania kierownicy. Zastanawiasz się, kiedy należy to zrobić? Jeśli będziesz mieć problem z poruszaniem kierownicą, powolną reakcję podczas skręcania lub piszczenie podczas pokonywania zakrętów, sięgnij po płyn. Znajdziesz go w sklepie z częściami samochodowymi. Jeżeli nadal masz problem z kierownicą, problem sięga dużo głębiej.

Ześlizgujący się pasek napędowy

Ześlizgiwanie się paska napędowego na pompie wspomagania kierownicy powoduje spory problem podczas pokonywania zakrętów. Może całkowicie uniemożliwić zmianę kierunku jazdy, ponieważ nie ma części napędzającej pompę. Skutkuje to spadkiem ciśnienia płynu. Pokonując ostre zakręty, możesz usłyszeć pisk. Jeśli pasek napędowy blokuje się przez dłuższy czas, otwierając maskę samochodu, najprawdopodobniej poczujesz zapach spalenizny. Możesz wyeliminować pasek napędowy jako źródło problemu, zaznaczając je trwałym markerem lub kredą. Następnie pozwól silnikowi trochę popracować. Obserwuj pasek, gdy się obraca. Upewnij się, że robi to płynnie, konsekwentnie i równomiernie. Jeśli nie, wybierz się do sprawdzonego mechanika i poproś o wymianę paska.

Awaria pompy wspomagania kierownicy

Wspomniana pompa zawiera wiele wrażliwych elementów. Jeśli te elementy ulegną zużyciu lub awarii, pompa po prostu przestanie działać. Odcina wówczas wspomaganie kierownicy. Istnieją pewne kluczowe oznaki zbliżającego się problemu. Może pojawić się jęczenie lub zgrzytanie podczas skręcania. Niekiedy kierownica reaguje zbyt wolno lub zbyt szybko. Jeśli zauważysz wspomniane objawy, najprawdopodobniej masz problem z pompą. Porozmawiaj natychmiast z mechanikiem, aby sprawdził system i rozwiązał ten problem.

Uszkodzone mocowanie drążka kierowniczego

Większość nowoczesnych samochodów wykorzystuje “zębatkowy” układ kierowniczy. Tuleje mocujące bagażnik są przymocowane do kierownicy i poruszają się na boki, pochłaniając uderzenia z zawieszenia. Jeśli zębatka kierownicy zaczyna się zużywać, może szarpać, gdy pokonujesz nierówności. Do innych niepokojących oznak zaliczamy problemy z kontrolowaniem pojazdu lub stukanie w kolumnie kierownicy. Niekiedy pojawiają się charakterystyczne odgłosy klikania lub trzaski. Jeśli zauważysz wspomniane objawy, natychmiast wybierz się do dobrego warsztatu samochodowego. Prawdopodobnie konieczna będzie wymiana tulei i naprawa mocowania przekładni kierowniczej.