Scania zmontowała ostatni autobus w polskim zakładzie

Scania Production Poland, w ramach podsumowania ubiegłego roku, ogłosiła historyczną zmianę w strategii koncernu, która przyczyniła się do zakończenia produkcji autobusów w zakładzie w Słupsku. W grudniu zmontowano tam ostatni autobus, będący jednym z 10 413 wyprodukowanych przez lata działalności fabryki. Ostatni pojazd ma zostać dostarczony klientowi w styczniu. Zakład w Słupsku, specjalizujący się w produkcji nadwozi autobusów, oraz fabryka w Kobylnicy, produkująca podwozia typu K, były kluczowymi elementami działalności Scanii w Polsce. Informacja o zakończeniu działalności słupskiego zakładu pojawiła się już w maju 2023 roku.

Scania zmienia strategię

Decyzja o zamknięciu zakładu w Słupsku została motywowana zmianami na globalnym rynku autobusów. Spadek zamówień, utrata rentowności segmentu, skutki pandemii i potrzeba znaczących inwestycji w nowe technologie skłoniły Scanię do przewartościowania swojej globalnej strategii produkcyjnej. Mimo normalizacji rynku po pandemii tempo odbudowy okazało się niewystarczające dla utrzymania rentowności produkcji. Robert Eriksson, dyrektor zarządzający Scania Production Słupsk S.A., podkreślił, że decyzja o zamknięciu była trudna, ale oparta na szczegółowych analizach i niezbędna w obliczu nowych wyzwań rynkowych.

Zamknięcie zakładu w Słupsku

Zakład w Słupsku otwarty w 1992 roku zatrudniał na koniec maja 2023 roku 847 pracowników. Scania zapewniała, że pracownicy dotknięci decyzją o zamknięciu otrzymają wsparcie w postaci doradztwa zawodowego i szkoleń. W październiku 2023 roku firma zorganizowała targi pracy, mające na celu pomoc pracownikom w znalezieniu nowych możliwości zawodowych.

Decyzja o zamknięciu zakładu w Słupsku stanowi znaczący punkt zwrotny w historii Scanii i polskiego sektora motoryzacyjnego. Pomimo zamknięcia fabryka w Kobylnicy będzie kontynuować działalność, co pozwala na pewien optymizm co do przyszłości Scanii w Polsce.