Samochody elektryczne nie są najszybciej rozwijającym się sektorem rynku motoryzacyjnego. Ten tytuł należy do diesli z napędem mild hybrid (miękkiej hybrydy). Wykorzystują akumulator 48 V i zintegrowany rozrusznik/prądnic, który umożliwia wyłączenie silnika podczas zwalniania i hamowania. System może również wspierać silnik benzynowy lub wysokoprężny podczas przyspieszania, a hamowanie regeneracyjne zapewnia doładowanie akumulatora.

Jakie korzyści oferuje miękka hybryda?

Volvo twierdzi, że mild hybrid B5 XC90 jest do 15% bardziej ekonomiczna niż D5. Dodatkowo emituje mniej NOx. W międzyczasie KIA stosuje wspomnianą technologię w dieslach Sportage o pojemności 1,6 i 2,0 litra.

Miękkie hybrydy nie mają tak spektularnych wyników w zakresie emisji CO2 i zużycia paliwa, jak pojazdy hybrydowe typu plug-in (PHEV). Z drugiej strony zapewniają bardziej spójne wyniki niezależnie od tego, czy kierowca zmieni swoje nawyki. Ponadto pozwalają producentom zdystansować się od postrzeganych bolączek poprzedniej generacji silników wysokoprężnych.

Mniejsze koszty eksploatacji

Mniejsze zużycie paliwa wpływa pozytywnie nie tylko na środowisko, lecz także stan Twojego konta. Pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy na tankowaniu. Nie musisz tak często jeździć na stację benzynową, jak do tej pory. Jeśli troszczysz się o środowisko i cenisz swój czas, takie rozwiązanie z pewnością przypadnie Ci do gustu.

Miękkie hybrydy mają nieco większy akumulator niż tradycyjne auta. Może nie brzmi to zbyt ekscytująco, ale dodatkowa moc elektryczna zapewnia wystarczającą ilość energii do napędzania niewielkiego silnika. W ten sposób odciąża silnik benzynowy lub wysokoprężny, zmniejszając ilość spalanego paliwa i poprawiając wydajność. Najlepsze systemy umożliwiają również jego wyłączenie na krótkie okresy, kiedy samochód jedzie ze stałą prędkością.

Jak działa mild hybrid?

Miękka hybryda zazwyczaj ma akumulator 48 V, który może dostarczyć więcej mocy niż standardowy akumulator 12 V. Z drugiej strony przechowuje znacznie mniej energii niż klasyczne hybrydy. Na przykład Toyota Prius może przechowywać nawet trzy razy więcej energii niż mild hybrid Audi A7 lub Kia Sportage.

Dodatkowe możliwości przydają się do napędzania małego silnika. W niektórych systemach, takich jak te stosowane przez KIA, akumulator zasila silnik podczas przyspieszania. W innych miękkich hybrydach silnik może utrzymywać samochód na stałej prędkości, co nie wymaga dużej ilości energii, chwilowo się wyłączając. W tym czasie auto nie zużywa paliwa. Akumulator odzyskuje energię, gdy samochód zwalnia i hamuje. Można je również ładować podczas stabilnej jazdy, kiedy system obliczy, że jest to wydajne. Jeśli jednak chcesz jeździć po mieście, korzystając z samej hybrydy, lepiej poszukaj innego rozwiązania.

Co ciekawe, nie każda miękka hybryda koncentruje się na niskim zużyciu paliwa. Jeden z modeli Ferrari, La Ferrari, wykorzystywał swój system do zwiększenia niesamowitej mocy silnika, jako część sieci elektrycznej obsługującej szereg układów pomocniczych samochodu. To innowacja zaadaptowana z pojazdów Formuły 1.

Poprzedni artykułSkrzynia manualna czy automatyczna
Następny artykułJak usunąć głębokie rysy z samochodu?