Felgi potrafią samochód zdobić, dodawać mu charakteru albo przeciwnie, psuć cały efekt świetnego auta. Czasami wystarczy solidne mycie, ale z biegiem lat będzie to zabieg niewystarczający. Malowanie do tego stopnia odświeża felgi, że samochód z miejsca nabiera innej i lepszej prezencji. Czyszczenie oraz malowanie felg można przeprowadzić samodzielnie, ale miejsca z ubytkami, prowadzące do utleniania się materiału i niszczenia warto dokładniej zabezpieczyć, a tym lepiej zajmą się specjaliści. Jak wygląda malowanie felg?

Malowanie felg we własnym zakresie

Jeżeli właściciel nieestetycznych felg w swoim aucie planuje ich samodzielną renowację, musi przygotować się na zabieg pielęgnacyjny złożony z kilku etapów. Przede wszystkim czynności muszą następować natychmiast jedna po drugiej. Oczyszczenie felg nie może być pracą, po której następuje odpoczynek, ale trzeba natychmiast nałożyć na felgi przynajmniej jedną warstwę lakieru. Ponadto zarówno lakier, jak i ewentualnie zamiennik w postaci farby podkładowej powinien być nałożony dwa albo trzy razy. Taką operację trzeba przeprowadzać z zachowaniem odpowiednich odstępów czasowych. Na koniec dopiero nakładany jest lakier docelowy, np. o wybranym kolorze.

Renowacja felg samochodowych nie wydaje się zabiegiem skomplikowanym i można ją przeprowadzić we własnym zakresie. Wymaga to jednak czasu, pewnych umiejętności, a także zaopatrzenia się w odpowiednie narzędzia oraz lakiery i farby. Z tego też powodu większość kierowców woli powierzyć renowację felg profesjonalnym lakierniom.

Malowanie felg w lakierni profesjonalnej

Profesjonalna lakiernia stosuje najczęściej malowanie felg metodą proszkową, nazywaną również malowaniem na sucho. Jest to metoda skuteczna, a przy tym znacznie tańsza od wymiany felg na nowe. W tym wypadku używa się specjalnego proszku nanoszonego metodą pistoletową, a następnie wygrzaniu proszku w piecu polimeryzacyjnym w celu utwardzenia powierzchni.

Jak wygląda malowanie felg u profesjonalistów? Na początku dochodzi oczywiście do dokładnego oczyszczenia felg. Nie jest to przy tym czyszczenie ręczne, ale mechaniczne przy użyciu sprężonego powietrza rozprowadzającego drobno zmielone cząstki śrutu. Ze względu na mikroskopijny rozmiar śrut dociera w najmniejsze zakamarki felg, czyszczenie więc wykonywane jest bardzo precyzyjnie. Takie czyszczenie dotyczy felg żelaznych, natomiast felgi aluminiowe oczyszczane są chemicznie.

Kolejnym etapem jest wspomniane już malowanie proszkowe, które uznawane jest za znacznie trwalsze od malowania tradycyjnego na mokro. Felgi zaimpregnowane w taki sposób stają się znacznie odporniejsze zarówno na czynniki mechaniczne, czyli różne zarysowania, jak i na używaną przez służby drogowe sól w okresach zimowych i chemię używaną na myjniach samochodowych.

Malowanie proszkowe dotyczy zarówno felg stalowych, jak i alufelg, a dodatkowo można jeszcze felgi zabezpieczyć kolejną warstwą farby bezbarwnej na życzenie klienta.