Kiedy klimatyzacja samochodowa nie spełnia swojego zadania, najprawdopodobniej masz problem z mechaniką, próżnią, elektryką lub chłodnicą. Możesz samodzielnie zdiagnozować najczęstsze przyczyny i ewentualnie je rozwiązać, korzystając z instrukcji napraw samochodów. W większości przypadków będziesz potrzebować kilku typowych narzędzi, takich jak multimetr. Sprawdź, na co warto zwrócić szczególną uwagę!

Narzędzia i bezpieczeństwo

Podczas wykonywania jakichkolwiek czynności serwisowych związanych z klimatyzacją, zachowaj ostrożność. Wspomniany system jest wypełnionym płynem chłodniczym pod wysokim ciśnieniem, w związku z tym musisz zadbać o swoje bezpieczeństwo. Niektóre części układu klimatyzacji mogą osiągnąć temperaturę znacznie przekraczającą 60 stopni Celsjusza. Podczas pracy silnika należy uważać na ruchome części znajdujące się pod maską. Zanim ją podniesiesz, odpowiednio zabezpiecz ubranie. Aby zdiagnozować układ klimatyzacji, przydadzą Ci się następujące narzędzia: zestaw manometrów do kompresora, rękawiczki, chłodziwo, okulary ochronne i kliny.

Diagnostyka wstępna

Sprawdź pasek klimatyzacji. Pamiętaj, że nie może być zbyt ciasny ani za luźny. Jeśli pasek będzie zbyt mocno napięty, może uszkodzić koło pasowe i łożysko. Luźny lub zaolejony pasek może się ślizgać, przegrzewać, a nawet zniszczyć łożysko. Wspomnianą część sprawdź też pod kątem przetarcia, rozdarć i pęknięć. 

Wyłącz silnik i sprawdź kompresor. Poszukaj oznak wycieku oleju. Jeśli tak, problem może tkwić w uszczelce. Z kolei nagromadzony czarny pył wokół tarczy sprzęgła może wskazywać na ześlizgnięcie się fragmentu paska z koła. Pamiętaj, by sprawdzić też kompresor przy włączonym silniku.

Uruchom i pozostaw silnik na biegu jałowym. Zaciągnij hamulec i ustaw skrzynię biegów na postój (automatyczna) lub pozycję neutralną (manualna). Ustaw klimatyzację na MAX, a wentylatory na High. Otwórz maskę. Pamiętaj, by włączyć sprzęgło kompresora. Jeżeli system klimatyzacji ledwo chodzi, najprawdopodobniej brakuje płynu chłodniczego. Ponadto zużyte, ślizgające się sprzęgło może zmniejszyć wydajność chłodzenia. 

Problematyczne wycieki

Sprawdź, czy wokół węży, skraplacza, kompresora, filtra osuszacza, parownika i zaworu Schradera nie ma podejrzanych, tłustych, zielonych plam. Upewnij się, że skraplacz jest wolny od osadów, takich jak brud i liście. Parownik jest również częstym źródłem wycieków. Zwykle znajduje się pod deską rozdzielczą, dlatego może być trudny do zdiagnozowania. W razie potrzeby zapoznaj się z instrukcją naprawy pojazdu.

Filtr powietrza

Niekiedy brudny filtr powietrza powoduje problemy z klimatyzacją samochodową. Wskazują na to następujące objawy:

  • mały strumień powietrza z otworów wentylacyjnych,
  • lód na przewodach chłodniczych,
  • zamarznięta wężownica parownika,
  • woda wyciekająca z klimatyzacji,
  • niewystarczające chłodzenie.

Jeśli filtr powietrza jest brudny lub zatkany, należy go niezwłocznie wymienić.

Pixabay.com

Otwory wentylacyjne

Jeśli podczas przeprowadzania wstępnej kontroli stwierdzisz, że ze środkowych nawiewów w desce rozdzielczej nie wypływa powietrze lub wydobywa się z niewłaściwych otworów wentylacyjnych, najprawdopodobniej wystąpił problem z wewnętrzną klimatyzacją. Najczęściej wywołany jest awarią silnika dmuchawy, elektryki lub modułu.