Codzienna jazda samochodem osobowym zazwyczaj pozbawiona jest przykrych sytuacji, nie licząc oczywiście korków. Czasem jednak zdarza się, że nasz samochód ulegnie niespodziewanej awarii. Jedną z takich mało przyjemnych sytuacji jest uszkodzenie opony, które unieruchomi nas całkowicie, jeśli nie będziemy w stanie zmienić koła na zapasowe lub tak zwaną dojazdówkę. Nie każdy pamięta jednak, jak tego dokonać, choć cała sprawa jest bardzo prosta i opisać można ją w kilku krokach.

Przede wszystkim - bezpieczeństwo

Zdecydowanie najważniejszym elementem jest zatrzymanie pojazdu w odpowiednim miejscu, gdzie zarówno my jak i inni kierowcy nie będą narażeni na wypadek – ze względu właśnie na awarię naszego samochodu. Warto więc oznaczyć miejsce przymusowego postoju trójkątem ostrzegawczym oraz założyć kamizelkę odblaskową. Wtedy możemy już na spokojnie przygotować koło zapasowe lub dojazdowe oraz niezbędne do wymiany narzędzia.

Zmiana koła - poradnik krok po kroku

Najważniejszym elementem jest poluzowanie śrub, którego dokonujemy jeszcze przed podniesieniem auta. Dzięki temu będziemy w stanie łatwiej odkręcić koło, a jednocześnie nie uszkodzimy bardziej opony czy też nie narazimy samochodu na uszkodzenia gdybyśmy rozbujali samochód przy próbie odkręcenia śrub.

Gdy uda nam się już to osiągnąć, przychodzi czas na podniesienie odpowiedniej ćwiartki samochodu tak, byśmy mogli swobodnie odkręcić uszkodzone koło. Dokonać tego powinniśmy w odpowiednio oznaczonym miejscu, które przystosowane jest do kontaktu z podnośnikiem. Dzięki temu nie narazimy się na dodatkowe szkody. Warto też podłożyć koło zapasowe pod próg – jako dodatkowe zabezpieczenie. Następnie przystępujemy do odkręcania koła uszkodzonego – odkręcając kolejno śruby leżące naprzeciwko siebie. Później zostaje już nam tylko zdjęcie koła i sprawdzenie uszkodzonej opony.

W końcu możemy przystąpić do zakładania koła zapasowego lub dojazdówki – najpierw zakładamy je na oś a następnie lekko dokręcamy, Teraz możemy już obniżyć samochód i schować podnośnik, a przed nami jeszcze pozostało dokręcenie wszystkich śrub, które mocowały uszkodzone koło. Powinniśmy tego dokonywać tak jak w poprzednim wypadku – dokręcając śruby leżące naprzeciwko siebie, by uniknąć problemów z autem w najbliższym czasie. Koniecznie sprawdźmy czy śruby są dokręcone co najmniej dwa razy.

Po takiej kontroli auto będzie gotowe do jazdy, naszym zadaniem będzie jeszcze spakowanie wszystkich narzędzi i pomocy, dzięki którym uszkodzenia zostały usunięte. Przed nami została jeszcze droga do zakładu wulkanizacyjnego, gdzie opona zostanie naprawiona lub gdzie będziemy mogli dokonać odpowiedniego zakupu.