Świece zapłonowe od lat są kluczowym elementem silnika. Przesyłają sygnał elektryczny wysyłany z cewki zapłonowej w określonym czasie, aby wytworzyć iskrę, odpowiedzialną za zapalenie mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania. Każdy pojazd wymaga określonego typu świecy wykonanej z konkretnych materiałów i z wyznaczoną przerwą zapłonową ustawioną przez mechanika w trakcie montażu. Sprawdź, jakie objawy świadczą o tym, że trzeba ją wymienić!

Częstsze tankowanie

Jeśli od pewnego czasu jeździsz częściej na stację benzynową, być może masz problem z zabrudzonymi świecami zapłonowymi. Wspomniane części mają bowiem wpływ na zużycie paliwa. Prawidłowo działająca świeca pomaga efektywnie spalić paliwo w cyklu spalania. Jeśli wspomniana część nie działa prawidłowo, częstą przyczyną jest zbyt mała lub zbyt duża szczelina między elektrodami. W takiej sytuacji mechanik najprawdopodobniej wyjmie świece zapłonowe, a następnie dokładnie je obejrzy i dostosuje szczelinę do ustawień fabrycznych, zamiast wymieniać je na nowe.

Problem z uruchomieniem silnika

Masz problem z uruchomieniem samochodu? Chociaż pierwsze, co może przyjść Ci do głowy to rozładowany akumulator lub pusty zbiornik paliwa, niejednokrotnie przyczyna tkwi w świecach zapłonowych. Nigdzie nie pojedziesz, jeśli świece zapłonowe nie są w stanie wytworzyć niezbędnej iskry.

Powolne przyspieszanie

Jeśli masz problem z przyspieszaniem, przyczyny upatruj w układzie zapłonowym. Nowoczesne silniki wyposażone są w wiele czujników, które informują komputer pokładowy i układ zapłonowy, kiedy należy wysłać impulsy elektryczne, aby odpalić świecę zapłonową. Niekiedy problem może wynikać z wadliwego czujnika, warto jednak wcześniej sprawdzić, czy świeca działa tak, jak powinna. Zużycie materiałów, z których została wykonana świeca, zmniejsza jej skuteczność, co w konsekwencji utrudnia przyspieszanie. Skontaktuj się z mechanikiem, aby znalazł źródło problemów. Do najważniejszych czynników zaliczamy: zapchany filtr paliwa, brudny lub zatkany wtryskiwacz paliwa, awaria czujnika tlenu lub zabrudzona świeca.

Przerwy w zapłonie silnika

Jeśli samochód gaśnie w czasie jazdy, być może wynika to z niesprawnego układu zapłonowego. W nowoczesnych autach najczęściej jest to spowodowane awarią czujnika. Warto jednak sprawdzić, czy przewód świecy zapłonowej lub końcówka świecy łączącej się z przewodem, nie zostały uszkodzone. Jeśli zbagatelizujesz ten problem, emisja spalin wzrośnie, a moc silnika i zużycie paliwa spadną. 

Szorstki dźwięk na biegu jałowym

Zabrudzona świeca zapłonowa może powodować szorstki dźwięk silnika na biegu jałowym. Niepokojący hałas prowadzi również do wibracji pojazdu. Nie lekceważ go i niezwłocznie zgłoś się do zaufanego mechanika. Nierówna praca na biegu jałowym może wskazywać na wypadanie zapłonów.

Co dalej?

Jeśli zaobserwowałeś którykolwiek ze wspomnianych problemów, wybierz się do zaufanego mechanika. W większości przypadków można je łatwo naprawić, jednak kontynuowanie jazdy z zabrudzonymi świecami może prowadzić do poważniejszych awarii.