Amortyzatory pochłaniają wstrząsy wynikające z jazdy po nierównej nawierzchni. Zapewniają nie tylko bezpieczną, lecz także przyjemną jazdę w każdych warunkach. Jeśli amortyzator zawiedzie, opony mogą stracić kontakt z jezdnią, utrudniając kontrolę nad pojazdem. Sprawdź, jak rozpoznać awarię!

Wibracje kierownicy

Jeśli jedziesz wyboistą drogą i zaobserwujesz lekkie wibracje kierownicy, nie wpadaj w panikę. Pamiętaj jednak, aby ją monitorować i reagować na niepokojące sygnały. Jeśli jednak kierownica bardzo mocno wibruje podczas pokonywania każdej nierówności, wybierz się do zaufanego mechanika. A może kierownica ciągle wibruje, nawet gdy jedziesz po idealnej nawierzchni? Czy podczas przyspieszania, wibracje się nasilają? Jeżeli tak, zatrzymaj się i wezwij pomoc drogową.

Dłuższa droga hamowania

Jeśli auto zatrzymuje się dłużej niż zwykle, możesz mieć problem z hamulcami. Niekiedy wydłużona droga hamowania wskazuje jednak na kłopot z amortyzatorem. Być może wydaje Ci się, że wspomniana część nie wiele ma wspólnego z zatrzymywaniem, warto jednak przypomnieć, że amortyzatory i rozpórki odgrywają ważną rolę w rozłożeniu ciężaru. Przednie amortyzatory pomagają utrzymać przód pojazdu w górze i utrzymują część ciężaru z tyłu samochodu. Jeśli jednak ulegną awarii, hamulce muszą ciężej pracować. Pamiętaj, by niezależnie od przyczyny, wybrać się do warsztatu samochodowego.

Nadmierne podskakiwanie, nurkowanie i skręcanie

Podskakiwanie auta powoduje nie tylko nierównomierne zużycie opon, lecz wpływa też na komfort jazdy. Jeśli pokonujesz nierówność, a samochód nadal podskakuje, zwróć uwagę na amortyzatory. Możesz zrobić to samodzielnie. Wystarczy, że popchniesz zaparkowane auto do przodu. Sprawdź, czy nadmiernie się odbije. Jeśli tak, niezwłocznie wybierz się do mechanika.

Czy naciskając hamulce, czujesz, że przód samochodu szybko spada w kierunku ziemi? Tak zwane nurkowanie wskazuje na zużyte rozpórki i amortyzatory. Pamiętaj, że takie zjawisko jest niebezpieczne, wydłuża bowiem drogę hamowania.

Nietypowe odgłosy

Jeśli rozpórki i amortyzatory są zużyte, możesz usłyszeć charakterystyczne stukanie, wywołane kontaktem metalu z metalem podczas pokonywania wybojów. Takie odgłosy mogą również wskazywać na zużycie amortyzatorów lub elementów mocowania amortyzatora.

“Przysiadanie” na tylnej osi

Jeśli tył samochodu przysiady przy przyspieszaniu, najprawdopodobniej masz problem z tylnym amortyzatorem. Nie lekceważ objawów i wybierz się do sprawdzonego warsztatu.

Wyciek płynu amortyzującego

To pewna oznaka zerwanych uszczelek, która prowadzi nie tylko do niewygodnej i męczącej jazdy, lecz także utrudnionej kontroli pojazdu. Możesz wtedy zobaczyć ślady oleju po bokach amortyzatora, a nawet tłustą plamę na ziemi. 

Uszkodzone tuleje amortyzatora

Na końcu każdej strony amortyzatora znajduje się tuleja, która jest narażona na trudne warunki atmosferyczne. Po tysiącach kilometrów tuleje mogą pęknąć, wtedy staną się bezużyteczne. Nie mogą amortyzować wspomnianych części od zawieszenia, do którego są przymocowane. Pojawia się wtedy hałas, zwłaszcza podczas jazdy po wybojach.

Poprzedni artykułAudi A4 – dynamika i stylowy design
Następny artykułSuzuki Swift – opinie