Ilu pijanym kierowcom odebrano samochód?

Konfiskata aut, wprowadzona przez poprzedni rząd, miała na celu zmniejszenie liczby nietrzeźwych kierowców na drogach i poprawę bezpieczeństwa. Od początku obowiązywania nowych przepisów skonfiskowano już 1571 pojazdów należących do pijanych kierowców. Średnio ponad 140 pojazdów tygodniowo zatrzymuje obecnie policja nietrzeźwym kierowcom, co pokazuje skalę problemu.

Konfiskata nieskuteczna? Pijanych kierowców nie brakuje

Nowe przepisy miały działać odstraszająco, ale dane pokazują, że liczba pijanych kierowców na drogach nie zmniejszyła się znacząco. W pierwszym dniu obowiązywania konfiskaty ujęto 167 pijanych kierowców, a w pierwszy weekend około 260–270 dziennie. Już 2 kwietnia policja natknęła się na niemal 500 nietrzeźwych kierowców, a w ostatni weekend ponad 300 dziennie.W samej Warszawie, jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów, policjanci zatrzymali 107 nietrzeźwych kierowców i czterech po narkotykach. Po wprowadzeniu konfiskaty, od 14 marca do 24 maja, ta liczba wzrosła do 125 pijanych i 10 odurzonych kierowców. Widać więc pewien wzrost, choć trzeba pamiętać, że są to różne miesiące, co może wpływać na wyniki.

Statystyki ogólnopolskie

W całym kraju w tym roku złapano już 34 tysiące kierowców jadących na podwójnym gazie, co jest o 2,2 tysiąca mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Ile z tych osób miało ponad 1,5 promila alkoholu we krwi i kwalifikowało się do konfiskaty samochodu, nie jest dokładnie wyodrębnione w policyjnych danych. Jednak statystyki wskazują, że ponad połowa złapanych kierowców to osoby prowadzące w stanie nietrzeźwości, co oznacza, że popełniają przestępstwo. Wprowadzenie konfiskaty aut w innych krajach, takich jak Holandia, Łotwa czy Litwa, również nie przyniosło znaczącej poprawy bezpieczeństwa i wygenerowało większe koszty niż korzyści dla społeczeństwa. Polska ma podobne doświadczenia, co sugeruje, że same przepisy nie są wystarczające do rozwiązania problemu nietrzeźwych kierowców.

Wyzwania i przyszłość

Policja nadal musi zmagać się z problemem pijanych kierowców na drogach. Nowe przepisy dotyczące konfiskaty aut nie odstraszyły w wystarczającym stopniu nietrzeźwych kierowców. Konieczne są dodatkowe działania edukacyjne i prewencyjne, aby skuteczniej przeciwdziałać temu zjawisku. Wprowadzenie bardziej restrykcyjnych kar i większy nacisk na świadomość społeczną mogą być kluczowe w walce z nietrzeźwymi kierowcami.

Choć konfiskata aut pijanym kierowcom miała na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, dane pokazują, że problem nadal istnieje. Policja musi kontynuować działania i wprowadzać dodatkowe środki, aby skuteczniej walczyć z nietrzeźwymi kierowcami i zapewnić większe bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu drogowego.