Podział inwestycji na dwa odcinki

Inwestycja w ciągu drogi ekspresowej S11 została podzielona na dwa mniejsze odcinki: Przygodzice – Ostrzeszów Północ oraz Ostrzeszów Północ – Kępno Północ. Łącznie będą one miały długość ponad 30 km, a ich realizacja jest zaplanowana na lata 2025–2029. Całość zostanie wykonana w formule „Projektuj i buduj” w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.  Po zakończeniu inwestycji trasa zapewni dwujezdniową drogę ekspresową z pasem awaryjnym oraz rezerwą na przyszłą rozbudowę do trzech pasów. Dodatkowo przebudowane zostaną odcinki kolidujących dróg lokalnych, powstanie infrastruktura dla pieszych i rowerzystów oraz liczne przejścia dla zwierząt.

Przygodzice – Ostrzeszów Północ

Pierwszy odcinek o długości ponad 12 km będzie przebiegał od węzła Przygodzice do węzła Ostrzeszów Północ. Trasa ominie miejscowości Antonin i Ostrzeszów. Będzie przechodzić w pobliżu drogi wojewódzkiej nr 444 oraz linii kolejowej Ostrów Wielkopolski – Kępno. W ramach projektu powstaną dwa węzły drogowe (Przygodzice i Antonin), miejsca obsługi podróżnych (MOP) oraz 10 obiektów inżynierskich. Do przetargu zgłosiło się 10 firm, z których najniższą ofertę – 549 mln zł – przedstawiła firma Mirbud, a najwyższą – 680 mln zł – Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Obecnie trwa analiza ofert, aby wybrać najkorzystniejszą z nich.

Ostrzeszów Północ – Kępno Północ

Drugi odcinek, liczący blisko 18 km, rozpoczyna się od węzła Ostrzeszów Północ, a kończy w rejonie Kępna. Trasa połączy się z istniejącą drogą ekspresową S11 i ominie miejscowości Ostrzeszów, Kobyla Góra i Kępno. W ramach inwestycji zbudowane zostaną trzy węzły drogowe oraz 16 obiektów inżynierskich, w tym przejścia dla zwierząt. W przetargu na ten odcinek wzięło udział 9 firm. Najniższą ofertę – 588 mln zł – złożyła firma Budimex, natomiast najwyższą – 716 mln zł – ponownie Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor.

Prace przygotowawcze na S11 w woj. wielkopolskim

Droga ekspresowa S11 jest kluczowym projektem dla Wielkopolski, a jej realizacja obejmuje również inne odcinki. W 2024 roku rozpoczęły się prace nad budową obwodnicy Kępna oraz trasy Oborniki – Poznań, które zakończą się odpowiednio w 2027 i 2028 roku. Kolejne etapy, jak Szczecinek – Piła czy Kórnik – Jarocin, są w fazie uzyskiwania decyzji środowiskowych. Wielkopolski odcinek S11 to w sumie ponad 220 km nowoczesnej infrastruktury drogowej, która ma usprawnić komunikację w regionie i zwiększyć bezpieczeństwo podróży. GDDKiA zakłada zakończenie wszystkich prac do 2033 roku, jeśli procedury administracyjne przebiegną sprawnie.

Korzyści dla regionu

Nowa trasa S11 poprawi komfort podróży między Ostrowem Wielkopolskim a Kępnem – skróci czas przejazdu i zwiększy bezpieczeństwo na drogach. Inwestycja uwzględnia także potrzeby ekologiczne, takie jak przejścia dla zwierząt oraz zbiorniki retencyjne. Powstanie infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, co jest istotne z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju. Nowoczesne rozwiązania techniczne oraz ekologiczne sprawiają, że S11 będzie jedną z najlepiej zaplanowanych tras ekspresowych w Polsce. Mieszkańcy regionu, kierowcy oraz środowisko naturalne z pewnością zyskają na realizacji tej inwestycji.