Samochody zużywają olej w różnym tempie, w zależności od modelu silnika, stylu jazdy, obciążenia silnika i historii konserwacji. Jeśli zauważyłeś, że auto pobiera zbyt dużo oleju, nie bagatelizuj problemu. Pamiętaj, że im szybciej zdiagnozujesz przyczynę, tym lepiej. Odpowiedz sobie na kilka podstawowych pytań. Czy na desce rozdzielczej świeci się kontrolka oleju? Czy zauważyłeś plamy oleju na parkingu? Czy widzisz niebiesko-szary wydobywający się z rury wydechowej, a może słyszysz dziwne odgłosy dochodzące z silnika?

Jak rozpoznać, czy silnik zużywa zbyt dużo oleju?

Normalne zużycie oleju uzależnione jest od wielkości, modelu i marki silnika. Sprawdź, kiedy powinieneś zareagować:

  • plama lub kałuża świeżego oleju na parkingu albo w garażu,
  • konieczne dolanie oleju co 5000 km,
  • niebiesko-szary dym wydobywający się z rury wydechowej,
  • tłusta warstwa w rurze wydechowej.

Jak zmierzyć tempo zużycia oleju?

Jeśli podejrzewasz, że silnik zużywa zbyt dużo oleju, przeprowadź następujący test. Zaparkuj auto na równej powierzchni i odczekaj 20-30 minut. Poczekaj, aż olej spłynie z silnika do miski olejowej. Teraz otwórz maskę i wyciągnij wskaźnik poziomu oleju. Wytrzyj go szmatką. Włóż bagnet oleju i ponownie wyciągnij. Upewnij się, że oznaczenia poziomu są prawidłowe. Jeśli nie, musisz dolać olej. Zapisz liczbę kilometrów na kartce i schowaj ją w skrytce w desce rozdzielczej. Pamiętaj, by sprawdzać poziom oleju przynajmniej raz w tygodniu.

Dlaczego nowy samochód zużywa zbyt dużo oleju?

Niektórzy właściciele nowych samochodów narzekają, że muszą często dolewać olej. Sprawdź, czy nie dochodzi do wycieku, a jeśli tak, zdiagnozuj jego źródło.

Zewnętrzne wycieki są dość łatwe do zaobserwowania. Możesz wtedy zauważyć świeżą plamę wokół silnika lub na podłożu, na którym parkujesz. Wewnętrzne wycieki oleju nie są już tak oczywiste, chyba że z rury wydechowej wydobywa się szaro-niebieski dym.

Jak zlokalizować źródło wycieku?

Najpierw sprawdź zawór odpowietrzający zbiorniku paliwa, przewody łączące i dławiki. Jeśli zawór jest zatkany (najprawdopodobniej brudem) lub wąż w układzie przecieka, ze skrzyni korbowej może ciągle wydobywać się olej i powietrze. Upewnij się, że pod samochodem nie znajduje się kałuża oleju. Jeżeli jej nie widać, wykonaj następujące czynności.  

Unieś przód samochodu za pomocą podnośnika. Zabezpiecz pojazd na podpórkach, zablokuj tylne koła i włącz hamulec postojowy. Szukaj ciemnych, mokrych plam wokół silnika, aż dotrzesz do problematycznego miejsca. Umyj silnik parą lub pod ciśnieniem, jeśli jest tak zabrudzony lub zatłuszczony, że nie możesz zdiagnozować źródła wycieku. Zazwyczaj problem tkwi w uszkodzonej uszczelce, misce olejowej lub wadliwym korku spustowym. Jeśli źródło wycieku wydaje się pochodzić wokół głowicy cylindrów, sprawdź pokrywę zaworu. Upewnij się, że uszczelka nie pękła, a śruby nie są poluzowane. W tym celu zapoznaj się z instrukcją naprawy pojazdu. Przy okazji sprawdź odpowiedni moment obrotowy dla danego auta. 

Jeżeli problem jest poważny, zauważysz szaro-biały dym. Nie myl go z białym lub czarnym dymem. Jeśli towarzyszy mu stopniowy spadek poziomu oleju silnika, koniecznie wybierz się do mechanika.