Czy zaobserwowałeś kiedyś drżenie lub wibracje pojazdu podczas przyspieszania? Kiedy po raz pierwszy poczujesz wstrząs, najprawdopodobniej w Twojej głowie pojawi się mnóstwo pytań: „Co to może być?”, „Ile będzie mnie to kosztować?”, „Czy mogę bezpiecznie jechać dalej?”. Dobra wiadomość jest taka, że trzęsienie samochodu tylko podczas przyspieszania, oznacza zazwyczaj mniej poważny problem, niż może się to wydawać na pierwszy rzut oka. Pamiętaj jednak, by go nie ignorować. Sprawdź, jakie są najczęstsze przyczyny wibracji!

Niewyważone koła

Jeśli zauważysz drżenie po założeniu nowych opon lub uderzeniu w krawężnik, najprawdopodobniej koła wymagają wyważenia. Wybierz się do sprawdzonego warsztatu samochodowego. Na szczęście taka usługa nie jest droga. Aby określić, które koła są problematyczne, musisz wyczuć, skąd pochodzi wstrząs. Przyspieszasz i czujesz wibracje na kierownicy? W takim razie przednie koła wymagają wyważenia. A może trzęsą się fotele? Jeśli tak, zasygnalizuj mechanikowi, aby wyważył tylne koła. Należy pamiętać, że w przypadku źle wyważonych kół, uczucie drżenia będzie wyraźniejsze wraz ze wzrostem prędkości.

Zużyte przeguby homokinetyczne

Wspomniane przeguby są przymocowane do przednich półosi napędowych i umożliwiają obracanie się kół podczas jazdy. Znajduje się w nich smar. Jeśli przegub pęknie, dostanie się do niego woda. W konsekwencji wycieknie z niego smar. Możesz wtedy odczuwać wibracje podczas przyspieszania. Zastanów się, czy hałas/wibracje zmieniają się, gdy pokonałeś zakręt. Jeśli wspomniane objawy się nasilają, możesz mieć problem z zużytym przegubem homokinetycznym. Wybierz się do mechanika, by wymienił problematyczną część.

Uszkodzony wał napędowy

Typowym objawem zepsutego wału napędowego jest intensywne trzęsienie dochodzące spod pojazdu. Zużyte przeguby krzyżakowe, łączniki lub łożyska nośne mogą powodować dokuczliwe wibracje. Jeśli nie oddasz auta do mechanika, możesz doprowadzić do dalszych uszkodzeń innych elementów układu napędowego.

Wadliwa sonda lambda

Sonda lambda mierzy zawartość tlenu w spalinach. Znajduje się w układzie wydechowym pojazdu. Niektóre auta będą miały dwa czujniki, jeden przed katalizatorem, a drugi za katalizatorem. Sonda lambda dostosowuje ilość paliwa wtryskiwanego do silnika w danym momencie. Jeśli nie działa prawidłowo, mogą pojawić się drżenia podczas przyspieszania. Ten rodzaj usterki wykrywa się zwykle za pomocą narzędzia diagnostycznego.

Wadliwy czujnik MAF

Wspomniany czujnik znajduje się na przewodzie dolotowym powietrza. Reguluje mieszankę paliwowo-powietrzną w silniku, biorąc pod uwagę ilość i ciśnienie zasysanego powietrza. Jeśli czujnik jest uszkodzony, może pojawić się problem z silnikiem. Objawia się drżeniem podczas jazdy. Taką usterkę diagnozuje się za pomocą specjalistycznego sprzętu.

Zużyte mocowania silnika/skrzyni biegów

O zużytym wsporniku świadczy nie tylko silny wstrząs, lecz także bardzo wyraźne stukanie. Większość silników wyposażona jest w główny układ smarowania. To oznacza, że olej przepływa do korbowodów i wału korbowego, zanim trafi do innych części. Nadmierny wyciek olejów z prętów i korby powoduje utratę wymaganego ciśnienia  w układzie zaworowym.