Eksploatacja pojazdu Awarie samochodów

Auto gaśnie na postoju (na biegu jałowym)

19.01.2024 16:44
Ilustracja do artykułu
(Ilustracja do artykułu : fot. elements.envato.com)

Wyobraź sobie: siedzisz w samochodzie i chcesz wyjechać z parkingu, kiedy nagle silnik gaśnie. Nie było żadnych sygnałów ostrzegawczych, żadnych lampek kontrolnych, wszystko wyglądało w porządku, po prostu samochód zgasł. Zazwyczaj dzieje się tak wtedy, gdy silnik nie otrzymuje wystarczającej ilości powietrza, mocy lub paliwa. Poznaj najczęstsze przyczyny problemów z gaśnięciem samochodu. 

Wadliwy czujnik tlenu lub masowego przepływu powietrza

Twój pojazd jest wypełniony różnymi czujnikami. Każdy przekazuje określone informacje do modułu sterującego silnika. Wspomniany moduł pobiera te dane i reguluje sposób działania silnika, aby zapewnić jego optymalną pracę. 

Dwa z tych czujników mogą wpłynąć na wyłączenie samochodu na biegu jałowym. Pierwszym z nich jest czujnik tlenu, znajdujący się w kolektorze wydechowym. Odczytuje ilość powietrza opuszczającego silnik. Z kolei czujnik masowego przepływu powietrza mieści się po lewej stronie silnika, w kanale dolotowym. Mierzy ilość wpływającego powietrza. Wspomniany wcześniej moduł wykorzystuje dane do zwiększania lub zmniejszania ilości powietrza, które wysyła do komór spalania.

Zatkany filtr paliwa

Jeśli silnik zaczął pracować na wolnych obrotach i gaśnie, być może przyczyna tkwi w filtrze paliwa. Może się w nim gromadzić woda, brud, rdza, z czasem blokując prawidłowy przepływ paliwa. Zapoznaj się z instrukcją obsługi lub naprawy pojazdu. Sprawdź, co ile powinieneś wymieniać filtr paliwa. Zwykle producenci zalecają wymianę co 12-24 miesięcy, w zależności od konkretnego modelu. 

Takie same objawy może dawać zużyta lub uszkodzona pompa paliwa albo wadliwy regulator ciśnienia paliwa. W takiej sytuacji warto skonsultować się z doświadczonym mechanikiem.

Zatkany zawór EGR

Zawór EGR odpowiada za recyrkulację spalin z powrotem do komór spalania. W ten sposób obniża temperaturę wewnętrzną. Jeśli zawór się zatka, może zablokować się w pozycji otwartej lub zamkniętej. Wpływa to na stosunek powietrza do paliwa w komorach spalania, co często prowadzi do utraty mocy.

Brudna lub uszkodzona przepustnica

Guma i węgiel mogą gromadzić się wokół otworu przepustnicy i pod jej płytą. Skutkuje to nierówną pracą silnika podczas przyspieszania. Jeśli to konieczne, spryskaj szmatkę środkiem do czyszczenia gaźnika i usuń nią resztki gumy i osad. Przepustnica może też po prostu się uszkodzić i efekt będzie taki sam. 

Problem ze świecami zapłonowymi

Wspomniane świece odpowiadają za zapalenie mieszanki paliwowo-powietrznej wewnątrz komory spalania. Jeżeli są stare i zużyte, nie mogą pracować tak, jak powinny. Przekłada się to na mniejszą moc silnika, co skutkuje zgaśnięciem samochodu na biegu jałowym. Obecnie producenci proponują 4 typy świec zapłonowych: miedziane, irydowe, platynowe i srebrne.

Awaria zaworu odpowietrzającego

Wspomniany zawór kieruje opary ze skrzyni korbowej do kolektora dolotowego W ten sposób zapobiega wydostawaniu się tych gazów do atmosfery. Otwarty zawór pozwala na dopływ zbyt dużej ilości powietrza do silnika podczas pracy na biegu jałowym. Spowoduje to zubożenie mieszanki paliwowo-powietrznej. W konsekwencji pojawia się problem z gaśnięciem silnika na biegu jałowym. Na szczęście większość zaworów odpowietrzających jest stosunkowo tania i można je wymienić w ciągu kilku minut.