Posiadanie prawidłowo działających hamulców zapewnia bezpieczną jazdę i wygodne parkowanie. Nikt nie chce jednak słyszeć irytującego, piszczącego dźwięku, ogłaszającego za każdym razem, gdy się zatrzymujesz. W wielu przypadkach skrzypiące hamulce są wynikiem kontaktu metal-metal. Jeśli jednak piszczą za każdym razem, gdy naciskasz pedał, sprawdź, jak je wyciszyć.

Wymyj samochód

Brudne hamulce mogą piszczeć. Gromadzący się pył często wibruje między powierzchnią ścierną. Możesz zatrzymać pisk, dobrze myjąc samochód. Wydmuchaj kurz z zacisków hamulcowych i ich otoczenia, aby nie spadł między tarczę a klocki. 

Nałóż smar na klocki hamulcowe

Jeśli Twoje hamulce są nowe i nadal piszczą, naprawa może być prosta. Zazwyczaj wystarczy nasmarować punkty styku. Wymaga to usunięcia klocków hamulcowych z zacisków, a następnie naniesienia smaru na wszystkie punkty styku. Chodzi tutaj o tylną stronę klocka hamulcowego i wszelkie punkty styku na wsporniku zacisku. Należy pamiętać, że powierzchnia tarczy i powierzchnia cierna klocków hamulcowych muszą pozostać wolne od smarów lub olejów.

Zainstaluj zestaw podkładek

Aby zapewnić dodatkową odporność na głośne hamulce, rozważ użycie podkładek regulacyjnych klocków hamulcowych. W zależności od pojazdu, wspomniane części mogą mieć podkładki już zamontowane po wyjęciu z pudełka. W przeciwnym razie można zamontować takie elementy na odwrotnej stronie klocków, aby wyeliminować hałas podczas hamowania.. Podkładki regulacyjne działają na zasadzie luzu, który umożliwiłby poruszanie się klocków hamulcowych. Zwykle mają niewielką warstwę gumy, która pochłania wszelkie wibracje powodujące skrzypienie.

Wymień klocki i wirniki

Z drugiej strony okres użytkowania hamulców może dobiegać końca, co oznacza, że ​​klocki i tarcze są zużyte. Jeśli powierzchnia cierna wystarczająco się zużyje, w końcu usłyszysz pisk, ponieważ klocki (lub to, co z nich zostało) i wirnik się stykają. Inną przyczyną hałasu mogą być wypaczone wirniki, co oznacza, że ​​klocki nie stykają się równomiernie z powierzchnią wirnika podczas hamowania. Warto wtedy wymienić klocki i tarcze hamulcowe.

Uważaj na kamyki

Na drogach jest dużo żwiru, piasku, kamieni i innych materiałów, które mogą utknąć w twoich hamulcach. Zwykle ich nie zauważysz, chyba że utknął szczególnie duży kamień. W większości przypadków hałas, który można usłyszeć, to wbijanie kamienia w klocek hamulcowy przez zacisk. Może to spowodować drobne uszkodzenia hamulców, ale kamień powinien sam się poluzować i wydostać.

Warunki pogodowe

Zaobserwuj, kiedy hamulce brzmią najgłośniej. Być może skrzypią wtedy, gdy jest zimno. Chociaż może to być denerwujące, niekoniecznie nic można na to poradzić. Przynajmniej jesteś bezpieczny, wiedząc, że nic złego się nie dzieje.

Ciężkie ładunki

Jeśli regularnie przewozisz wielu pasażerów lub ciężkie ładunki w samochodzie, może się okazać, że hamulce piszczą bardziej niż powinny. Im cięższy pojazd, tym więcej energii potrzeba, aby go spowolnić, co powoduje większy nacisk na hamulce. Gdy hamulce się nagrzewają, metal może puchnąć, co pogarsza hałas. Ponownie, nie ma się czym martwić, jednak warto częściej sprawdzać wspomniane części, ponieważ mogą one szybciej się zużywać.

Wilgoć

Możesz zauważyć, że rano Twoje hamulce zgrzytają. Ten dźwięk będzie prawdopodobnie mniej piskliwy, a bardziej zgrzytliwy. Gdy samochód nie był używany przez noc, wokół klocków hamulcowych może gromadzić się wilgoć, co może nawet doprowadzić do powstania cienkiej warstwy brązowej rdzy. Gdy rano po raz pierwszy włączysz hamulce, ta rdza zostanie usunięta, podobnie jak nadmiar wilgoci. Nie ma się czym martwić.