System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) ostrzega, gdy ciśnienie w oponach jest zbyt niskie. Warto zwrócić uwagę na ten parametr, ponieważ wpływa na bezpieczeństwo podczas jazdy. 

Czym jest czujnik ciśnienia opon?

Obecnie producenci samochodów używają dwóch typów systemu: bezpośredniego i pośredniego. Ten pierwszy wykorzystuje czujnik zamontowany w kole do pomiaru ciśnienia w każdej oponie. Kiedy ciśnienie spada o 25% poniżej poziomu zalecanego przez producenta, czujnik przesyła informację do komputera pokładowego i włącza kontrolkę na desce rozdzielczej. Z kolei system pośredni współpracuje z czujnikami prędkości kół układu przeciwblokującego (ABS) w aucie. Jeśli ciśnienie w danej oponie jest niskie, toczy się z inną prędkością niż pozostałe opony. Komputer pokładowy wychwytuje te zmiany, a na desce rozdzielczej zaczyna świecić kontrolka. 

W takiej sytuacji niezwłocznie sprawdź ciśnienie we wszystkich oponach. W razie potrzeby musisz je dopompować. Wspomniana lampka może też świecić, gdy ciśnienie w oponach jest zbyt wysokie. W takiej sytuacji musisz spuścić trochę powietrza. 

Co sygnalizuje świecąca kontrolka?

Jeśli lampka TPMS zapali się w trakcie jazdy, poszukaj najbliższej stacji benzynowej i sprawdź ciśnienie w oponach. Zbyt długa jazda na niedopompowanych oponach może prowadzić do nadmiernego ich zużycia i stwarzać zagrożenie na drodze. 

Co oznacza migająca kontrolka?

Niekiedy kontrolka TPMS może się sam włączać i wyłączać. Kiedy ciśnienie w oponach zbliża się do poziomu, wyzwalającego alarm, wahania temperatur mogą powodować miganie kontrolki. Pamiętaj, aby sprawdzić opony i uzupełnić lub spuścić powietrze w razie potrzeby. 

Jeśli kontrolka miga przez 1-1,5 minuty po odpaleniu silnika, a następnie pozostaje włączona, najprawdopodobniej system nie działa prawidłowo. Wybierz się niezwłocznie do sprawdzonego mechanika, aby zdiagnozował usterkę. Jeżeli musisz jechać, zachowaj ostrożność, ponieważ system TPMS nie będzie Cię już ostrzegał o niskim ciśnieniu w oponach.

Narzędzie diagnostyczne TPMS

Urządzenie diagnostyczne do czujników TPMS pomaga zidentyfikować wszelkiego rodzaju usterki, w tym rozładowany akumulator, awarię zasilania i problemy z okablowaniem. 

Możesz też skorzystać z cyfrowego manometru. Porównaj odczyty miernika z parametrami widniejącymi na panelu wyświetlacza. Różnica w wynikach wskazuje na awarię czujnika.

Czy TPMS zastępuje regularną kontrolę ciśnienia w oponach?

Nie! Zrozumienie, czym jest kontrolka TPMS i co należy zrobić, gdy się zapali, jest jednym z obowiązków kierowcy. Wspomniany system nie może jednak zastąpić regularnego sprawdzania ciśnienia w oponach. W zależności od sytuacji, TPMS napotyka na pewne ograniczenia.

System może być ustawiony tak, aby kontrolka zaczynała świecić poniżej prawidłowego poziomu ciśnienia w oponach. Ponadto czujnik może nie przekazywać dokładnych danych do komputera pokładowego. Niejednokrotnie nie potrafi określić, czy w danej oponie spadło ciśnienie, jeśli w pozostałych oponach proces zachodzi w podobnym tempie. Pamiętaj, aby sprawdzać ciśnienie przynajmniej raz w miesiącu, a także przed długą podróżą lub przy dodatkowym obciążeniu.