Wyzwania w pierwszym kwartale

Pierwszy kwartał 2024 roku okazał się trudny dla Audi głównie ze względu na problemy z dostawami. Przychody grupy wyniosły 13,7 mld euro, a zysk operacyjny sięgnął 466 mln euro. Sytuacja rynkowa wpłynęła na ogólną sprzedaż samochodów, zwłaszcza modeli z silnikami V6 i V8, a także Audi Q5, które jest produkowane w Meksyku. W trudnym otoczeniu rynkowym zarząd Audi pozostał jednak optymistyczny i podkreślał swoje plany rozwoju na resztę roku. Dyrektor finansowy Jürgen Rittersberger wskazał, że 2024 rok będzie rokiem przejściowym, ale wprowadzone środki pomogą osiągnąć cele finansowe.

Strategia optymalizacji i nowe modele

Zarząd Audi wdraża Performance Program 14, który ma na celu wzmocnienie produkcji, optymalizację sieci fabryk i elastyczności produkcji. Gernot Döllner, prezes zarządu Audi, ogłosił ofensywę produktową na nadchodzące miesiące, z nowymi w pełni elektrycznymi modelami, jak Audi Q6 e-tron czy A6 e-tron.  Wprowadzenie modeli opartych na nowych platformach, Premium Platform Electric (PPE) oraz Premium Combustion (PPC), ma zwiększyć konkurencyjność marki. Zarząd zapowiada odmłodzenie i wzmocnienie portfolio o ponad 20 nowych modeli w ciągu dwóch lat. Firma skoncentruje się także na zwiększeniu efektywności i jakości produkcji.

Wyzwania na poszczególnych rynkach

W Europie dostawy modeli Audi spadły o 10%, głównie z powodu konkurencji i problemów w dostawach. W Niemczech zniesienie premii środowiskowej skutkowało spadkiem sprzedaży aut elektrycznych. Mimo to, zarząd Audi planuje zwiększyć swoją rentowność na rynku europejskim poprzez optymalizację produkcji i strategii sprzedaży. Z kolei w USA dostawy w pełni elektrycznych modeli wzrosły o 29%, jednak ogólna sprzedaż spadła z powodu strajku w Meksyku. Natomiast w Chinach marka zanotowała 14% wzrost sprzedaży, dzięki modelowi Audi Q6L e-tron, który został dostosowany do lokalnych preferencji klientów.

Prognozy finansowe na rok 2024

Mimo trudnego początku roku, zarząd Audi podtrzymuje swoje cele finansowe na resztę 2024 roku. Spodziewa się stopniowej poprawy dostępności modeli oraz wzrostu sprzedaży. Prognozy przewidują przychody w wysokości od 63 do 68 mld euro, a marża operacyjna ma osiągnąć od 8 do 10%.  Optymizm zarządu opiera się na rosnącym zainteresowaniu elektrycznymi modelami oraz jasnym planie wdrożonym przez zespół Audi. Wprowadzenie nowych produktów oraz zoptymalizowanie sieci produkcyjnej mają być kluczem do sukcesu na globalnym rynku samochodowym.