Nowy Ford Raptor T1+

Ford Performance, we współpracy z najlepszymi specjalistami zajmującymi się przygotowywaniem pojazdów terenowych, zaprojektował i skonstruował nowego Forda Raptora T1+. Ten wyjątkowy pojazd jest gotów zmierzyć się z najbardziej wymagającymi odcinkami specjalnymi Rajdu Dakar, uznawanego za najbardziej wyczerpującą terenową imprezę sportową na świecie. Konstrukcja nowego Forda Raptora T1+ opiera się na udoskonaleniach zawieszenia i potężnym silniku V8.

Zaawansowane zawieszenie i wyjątkowa konstrukcja

Ford Raptor T1+ wyróżnia się zaawansowanym zawieszeniem, które zostało skonstruowane we współpracy z firmą Fox. Niezależne zawieszenie przednie i tylne z podwójnymi wahaczami oraz regulowane amortyzatory z zewnętrznym obejściem zapewniają doskonałe prowadzenie i odporność na uszkodzenia w ekstremalnych warunkach. Pojazd porusza się na aluminiowych felgach o szerokości 8,5 cala i średnicy 17 cali, wyposażonych w 37-calowe opony oraz przednie i tylne wentylowane tarcze hamulcowe Alcon o średnicy 355 mm z sześciotłoczkowymi zaciskami hamulcowymi typu monoblok.

Jednostka napędowa V8, 5,0-litrowy silnik oparty na konstrukcji Coyote, zapewnia wysoką moc i moment obrotowy, potrzebne do pokonywania trudnego terenu. Układ wyposażono w unikatowy system smarowania z suchą miską olejową oraz układ wydechowy dostrojony pod kątem wyzwań Dakaru. Samochód, zbudowany na ramie przestrzennej ze stali T45 i paneli poszycia nadwozia z włókna węglowego, łączy funkcjonalność z estetyką charakterystyczną dla Forda Raptora.

Wyjątkowi kierowcy za kierownicą Raptora T1+

Za kierownicą nowego Forda Raptora T1+ zasiądą cztery zespoły kierowców i pilotów, w tym znane nazwiska z rajdów terenowych. Carlos Sainz senior z pilotem Lucasem Cruzem oraz Nani Roma z pilotem Alexem Haro to tylko niektórzy z elitarnej grupy, która poprowadzi nowy pojazd w ekstremalnych warunkach. Kolejne zespoły zostaną ogłoszone w późniejszym terminie. Matt Wilson, dyrektor M-Sport i menedżer zespołu Dakar, podkreślił, że przygotowania do Rajdu Dakar to wyjątkowa okazja i niesamowita przygoda. Zespół ma już za sobą 10 000 kilometrów tras testowych w najtrudniejszych warunkach, co daje im pewność, że są gotowi do podjęcia ekstremalnej próby.

Harmonogram startów

  1. Baja Hungary 2024 (8-10 sierpnia) – zawody znane z krętej trasy wymagającej od zawodników wysokich umiejętności. Zespół Forda zdobędzie tu cenną wiedzę techniczną.
  2. Rallye du Maroc 2024 (4-11 października) – rajd rozgrywany w zróżnicowanym i wymagającym terenie, który przypomina trasy w Arabii Saudyjskiej. Będzie kluczowym sprawdzianem przed Rajdem Dakar.
  3. Rajd Dakar 2025 (4-17 stycznia 2025 r.) – najbardziej wyczerpujący rajd terenowy na świecie będzie ostatecznym sprawdzianem dla Forda Raptora T1+, gdzie zespół zamierza sięgnąć po zwycięstwo.