AMG GT Track Sport Concept: zapowiedź najbardziej bezkompromisowego Mercedesa-AMG

• ekstremalnie lekka konstrukcja oparta na zaawansowanych kompozytach • nowa odsłona 4-litrowego silnika V8 twin-turbo zorientowana na jazdę torową • pierwsze ujęcia prototypu ujawniają radykalną aerodynamikę i aktywne systemy chłodzenia

Affalterbach. W centrum rozwoju Mercedes-AMG powstaje prototyp, którego jedynym celem jest wyznaczanie nowych granic przyczepności i prędkości okrążenia. Projekt określany roboczo jako GT Track Sport łączy wyścigowe rozwiązania sprawdzone w modelach GT3 z technologiami przeniesionymi z Formuły 1, tworząc zapowiedź kolejnego etapu ewolucji rodziny AMG GT.

Silnik i układ napędowy skrojone pod tor

Sercem konceptu pozostaje ręcznie montowany, czterolitrowy V8 biturbo M177, zmodernizowany o tytanowy układ wydechowy, suchą miskę olejową o zwiększonej pojemności oraz nowe turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek. Według wstępnych danych jednostka ma przekraczać 640 KM i współpracować z ośmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową przeniesioną do układu transaxle w celu optymalnego rozkładu mas. Tylna szpera o stałym zazębieniu i w pełni regulowane amortyzatory z czterostopniowym trybem pracy pozwolą kierowcy dostroić auto do charakterystyki danego toru.

Aerodynamika inspirowana GT3

Nadwozie, zbudowane z mieszanki włókna węglowego oraz aluminium, kryje aktywny pakiet aero sterowany elektronicznie. Dwuczęściowy przedni splitter, kanały Venturiego w podłodze oraz regulowane żaluzje w błotnikach generują ujemny balans aerodynamiczny nawet przy prędkościach poniżej 150 km/h. Ogromne tylne skrzydło typu swan-neck, zaczerpnięte z programu GT3, współpracuje z adaptacyjnym dyfuzorem, co według inżynierów AMG zapewnia wzrost docisku o 20 % względem drogowej wersji GT.

Lekka architektura i cyfrowe wsparcie kierowcy

W kabinie zastosowano zintegrowaną klatkę bezpieczeństwa FIA, kubełkowe fotele z homologacją 8862 kevlar-carbon oraz nowy interfejs AMG Track Pilot. System zbiera dane telemetryczne w czasie rzeczywistym, udostępnia linię wyścigową w rozszerzonej rzeczywistości i analizuje punkty hamowania, co umożliwia poprawę czasu okrążenia bez udziału inżyniera wyścigowego. Całkowita masa własna poniżej 1400 kg osiągnięta została m.in. dzięki kompozytowemu dachowi, poliwęglanowym szybom i akumulatorowi litowo-jonowemu o wysokiej gęstości energii.

Strategiczne miejsce w gamie AMG

Model Track Sport uzupełni drugą generację dwudrzwiowego AMG GT, zaprezentowaną w 2023 roku, i pozycjonuje się powyżej wersji GT 63 S E Performance. Jego zadaniem jest konkurowanie z takimi autami, jak Porsche 911 GT3 RS czy Ferrari 488 Pista, a jednocześnie podkreślenie kompetencji Affalterbach w budowaniu samochodów dla wymagającej, półprofesjonalnej klienteli torowej. Premiera rynkowa – według osób związanych z projektem – rozważana jest na sezon 2025, a produkcja ma być ograniczona do kilkuset numerowanych egzemplarzy.

Harmonogram testów i dalszy rozwój

Kamuflowane prototypy mają już wyznaczony program jazd obejmujący Nürburgring Nordschleife, Circuit de Spa-Francorchamps oraz rodzimy obiekt AMG Driving Academy w Immendingen. Inżynierowie planują także sesje wytrzymałościowe w temperaturach powyżej 40 °C na południu Hiszpanii, aby zoptymalizować chłodzenie silnika i przekładni. Zgromadzone dane posłużą do finalnego strojenia aerodynamiki oraz kalibracji trybów kontroli trakcji AMG Dynamics.