Skoda zwiększa tempo elektrycznej ekspansji, proponując dla swoich SUV-ów zasilanych wyłącznie prądem – Elroq, Enyaq oraz Enyaq Coupé – nowy poziom wyrafinowania sygnowany tradycyjnym oznaczeniem Laurin & Klement. Opcja ta, znana dotąd z limuzyn i dużych kombi marki, przenosi do świata elektromobilności standard zarezerwowany dla segmentu premium, łącząc kunszt rzemieślniczy z nowoczesnymi rozwiązaniami cyfrowymi.
Laurin & Klement – dziedzictwo w służbie nowoczesności
Podwójne nazwisko widniejące na najbardziej prestiżowej odmianie modeli Skody upamiętnia dwóch czeskich pionierów motoryzacji, którzy jeszcze przed I wojną światową budowali motocykle oraz samochody z myślą o najwyższej jakości wykonania. Dzisiejsza interpretacja tej filozofii koncentruje się na eleganckiej, jasnej kolorystyce kabiny, precyzyjnych przeszyciach skóry naturalnej i ekologicznej oraz subtelnych emblematów L&K umieszczonych na zagłówkach i kierownicy. Producent podkreśla, że wszystkie elementy dekoracyjne powstają z materiałów możliwych do ponownego przetworzenia, aby podtrzymać zobowiązania koncernu Volkswagen Group w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym.
Platforma MEB i cyfrowy ekosystem kierowcy
Elroq, Enyaq i Enyaq Coupé korzystają z modułowej architektury MEB – tej samej, którą znajdziemy w Volkswagenie ID.4 czy Audi Q4 e-tron. Układ napędowy ulokowany w płycie podłogowej pozwolił na zupełnie płaską podłogę i ponadprzeciętną ilość miejsca w drugim rzędzie, co potwierdza wewnętrzna analiza Skody mierząca przestrzeń na kolana w najbardziej popularnych elektrycznych SUV-ach klasy kompaktowej. Wersja L&K dodaje do tego system infotainment nowej generacji z ekranem o przekątnej 13 cali, podgrzewaną i wentylowaną kanapę z funkcją masażu z przodu, a także nastrojowe podświetlenie Ambiente, które można indywidualnie programować w zakresie barwy i natężenia. Oprogramowanie samochodu obsługuje szybkie ładowanie do 175 kW, dzięki czemu akumulator o pojemności 77 kWh można uzupełnić z 10 do 80 proc. w niespełna 30 minut.
Trzy sylwetki, ten sam luksus
Kompaktowy Elroq mierzy nieco ponad 4,5 metra długości, lecz dzięki rozstawowi osi powiększonemu do 2,8 metra oferuje bagażnik dorównujący crossoverom segmentu D. W wersji L&K otrzymujemy dwutonowe obicie deski rozdzielczej, wentylowane fotele z regulacją podparcia lędźwiowego oraz zamykane schowki wykończone miękkim flokiem. Większy Enyaq i jego dynamicznie poprowadzony wariant Coupé stawiają na jeszcze obszerniejszy kufer, panoramiczne okno dachowe z powłoką ograniczającą nagrzewanie oraz zestaw pomp ciepła zoptymalizowany pod kątem chłodniejszego klimatu Europy Środkowej. Wybór napędów obejmuje wersję z tylnym silnikiem o mocy 210 kW lub dwusilnikowy układ 85x zapewniający napęd na cztery koła i moment obrotowy przekraczający 545 Nm.
Dostępność i znaczenie dla rynku
Konfigurator Skody przyjmuje już zamówienia na rok modelowy 2026, a pierwsze egzemplarze L&K mają trafić do salonów w czwartym kwartale przyszłego roku. Dopłata do pakietu wynosi w zależności od modelu od niespełna dwunastu do szesnastu tysięcy złotych, co plasuje ofertę poniżej cenowych progów marek stricte premium, a jednocześnie powyżej standardowych wersji wyposażenia. Analitycy firmy JATO Dynamics oceniają, że rosnący popyt na luksusowo wykończone elektryki pozwoli czeskiemu producentowi umocnić pozycję w segmentach, w których niemal jedna trzecia nabywców jest skłonna zapłacić więcej za wyższy komfort jazdy. Laurin & Klement uzupełnia ten trend, udowadniając, że budowanie wartości marki poprzez staranne detale i ekologiczne materiały może iść w parze z masową produkcją i przystępną, jak na obecne realia rynkowe, polityką cenową.