Przełomowa technologia ładowania akumulatorów w samochodach elektrycznych

Samochody elektryczne zyskują coraz większą popularność na całym świecie, jednak wciąż zmagają się z pewnymi ograniczeniami, które hamują ich powszechne przyjęcie. Wysokie ceny, niewystarczająca infrastruktura ładowania oraz ograniczony zasięg to tylko niektóre z problemów, z jakimi borykają się producenci i użytkownicy. Chińska marka Zeekr, należąca do koncernu Geely, postanowiła zmierzyć się z tymi wyzwaniami i wprowadzić na rynek nową technologię ładowania akumulatorów. Nowe akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe, opracowane przez inżynierów Zeekr, wyposażono w moduł o mocy 800 V, który umożliwia superszybkie ładowanie. Dzięki temu akumulatory mogą być naładowane od 10% do 80% w ciągu zaledwie 10 minut, co zapewnia zasięg 500 kilometrów. To znaczący postęp w stosunku do obecnych rozwiązań, które często wymagają kilkudziesięciu minut lub nawet godzin, aby uzyskać podobny zasięg.

Bezpieczeństwo i wydajność – kluczowe cechy nowych akumulatorów

Oprócz szybkości ładowania nowe akumulatory Zeekr wyróżniają się również wysokim poziomem bezpieczeństwa. Producent zapewnia, że baterie są „niezwykle ognioodporne” i nie eksplodują nawet w ekstremalnych warunkach, takich jak ciśnienie czy temperatura dochodząca do 700 stopni Celsjusza. To czyni je jednymi z najbezpieczniejszych akumulatorów na rynku, co jest szczególnie istotne w kontekście obaw związanych z pożarami samochodów elektrycznych. Dodatkowo, dzięki zastosowaniu nowo opracowanych materiałów i uproszczonej konstrukcji, wykorzystanie objętości nowych akumulatorów wynosi aż 83,7%, co jest wynikiem lepszym niż w przypadku konkurencyjnych rozwiązań. To oznacza, że akumulatory są bardziej wydajne i mogą przechowywać więcej energii w mniejszej przestrzeni, co jest kluczowe dla zwiększenia zasięgu samochodów elektrycznych.

Wyzwania związane z infrastrukturą ładowania

Pomimo imponujących możliwości nowych akumulatorów, ich pełne wykorzystanie będzie wymagało modernizacji istniejącej infrastruktury ładowania. Obecnie większość ładowarek oferuje moc do 350 kW, co może być niewystarczające, aby w pełni wykorzystać potencjał nowych baterii Zeekr, które mogą być ładowane z mocą do 500 kW. Aby sprostać tym wymaganiom, Zeekr planuje znaczną rozbudowę własnej sieci stacji ładowania. Obecnie w Chinach działa około 500 takich stacji, jednak firma zamierza zwiększyć ich liczbę do ponad 10 000 do 2026 roku. To ambitny plan, który ma na celu zapewnienie, że użytkownicy samochodów elektrycznych będą mogli w pełni korzystać z zalet nowej technologii ładowania.