Problemy z ręczną skrzynią biegów mogą pojawić się w wyniku dużego przebiegu, agresywnego stylu jazdy lub braku odpowiedniej konserwacji. Warto jednak przypomnieć, że większość usterek ma swoje źródło nie w samej skrzyni biegów, ale połączonych częściach, takich jak zespół sprzęgła, łącznik, czy układ napędowy.

Jak zdiagnozować usterkę?

Zbierz jak najwięcej szczegółowych danych dotyczących danego problemu. Zastanów się, czy masz kłopot tylko na jednym z biegów, tylko przy określonej prędkości, przy skręcaniu, redukcji biegów lub po serwisowaniu sprzęgła albo innego elementu skrzyni biegów? Czy wyczuwasz wibrację, a może słyszysz stukot lub zgrzytanie?

Oto kilka objawów wskazujących na zużytą przekładnię: dziwne dźwięki (warkot, pisk, stukanie lub walenie), odgłos zgrzytania, wybijanie biegu, czy trudność przy zmianie biegów. Jeśli utknąłeś na jednym biegu lub nie możesz wrzucić kolejnego, wybierz się do mechanika. Niepokojący jest też wyciek oleju przekładniowego.

Ślizganie się sprzęgła

Sprzęgło przekazuje moc z silnika do skrzyni biegów. Kiedy sprzęgło się ślizga, silnik się obraca, ale samochód nie porusza się tak, jak powinien lub wcale. Często wskazuje to na zużyte sprzęgło lub pedał sprzęgła, który należy wyregulować. Powszechnym rozwiązaniem jest demontaż skrzyni biegów i wymiana sprzęgła, które składa się z koła zamachowego, tarczy, tarczy dociskowej i łożyska. 

Nietypowe odgłosy pochodzące z przekładni

Najczęstszą przyczyną głośnej przekładni jest niski poziom oleju, który powoduje buczenie lub warkot kół zębatych albo zespołu wewnętrznego. Nietypowy dźwięk może również wskazywać na zanieczyszczenie smaru wiórami lub cząstkami metalu. Jeżeli usłyszysz hałas na określonym biegu wskazuje na zużycie synchronizatora lub uszkodzenie koła zębatego. Jeśli skrzynia biegów wydaje dziwne dźwięki tylko na biegu neutralnym (czasami odgłos stukania), problemem może być zużyte lub pęknięte łożysko wału wejściowego. 

Wycieki

Płyn przekładniowy ma czerwony kolor. Jeśli zauważysz wyciek lub kapanie, masz problem z przekładnią. Często powodują go uszkodzone uszczelki obudowy skrzyni biegów. Niewystarczająca ilość smaru prowadzi do znacznego zużycia poszczególnych części. Pamiętaj, by nie lekceważyć wycieków i wybrać się do mechanika.

Dziwny zapach

Jeżeli nie siedzisz przy ognisku lub kominku, zapach spalenizny rzadko jest czymś dobrym. Dotyczy to również skrzyni biegów. Jeśli czujesz spaleniznę podczas jazdy, masz poważny problem. Najczęściej wynika on z niskiej jakości lub ilości płynu przekładniowego. Dlatego nigdy nie bagatelizuj tego zapachu.

Kłopoty ze zmianą biegu

Problem ze zmianą biegu zwykle związany jest z poluzowanym łącznikiem, zużytymi linkami zmiany biegów lub zużytymi łożyskami. Inne przyczyny obejmują:

  • zużyte lub luźne części wewnętrzne (widełki zmiany biegów, dźwignie, wały),
  • niski poziom oleju (lub niewłaściwy rodzaj oleju),
  • nieprawidłowa transmisja,
  • kłopot z synchronizatorem.

Jeśli masz problem z włączaniem biegu, sprawdź łącznik zmiany biegów pod kątem regulacji, poluzowania lub uszkodzenia. Niejednokrotnie wskazuje na kłopot na sprzęgłem.