Północna obwodnica Krakowa S52 wzbogaciła się o nowy tunel pod Zielonkami, który będzie miał 653 m długości i trzy pasy ruchu w każdym kierunku, co znacząco poprawi przepływ ruchu w regionie. Tunel będzie miał także unikalne cechy konstrukcyjne, w tym spadek do 4,6% i zakręty, co wpłynie na ograniczenie prędkości do 80 km/h.

Nowy tunel na północnej obwodnicy Krakowa

Tunel pod Zielonkami jest drugim obiektem tego typu na drodze ekspresowej S52, obok tunelu w Dziekanowicach. Jego budowa rozpoczęła się latem 2021 roku, a co miesiąc obiekt wydłużał się o ok. 25 m. Dziś, połączono obie wykopane części tunelu i umożliwiono zakończenie betonowania dna tunelu. To umożliwiło przejście do kolejnych etapów prac.

Tunel pod Zielonkami różni się od innych konstrukcji tego typu. Ze względu na ukształtowanie terenu droga w tunelu opada i wznosi się – osiąga spadek do 4,6%. Tunel zawiera zakręty, co sprawia, że prędkość w nim będzie ograniczona do 80 km/h. Jest to unikalna konstrukcja w porównaniu z innymi tunelami w Polsce.

Zaawansowane technologie i bezpieczeństwo

W tunelu znajdą się nowoczesne technologie, w tym 64 kamery monitorujące, 23 wentylatory, 418 lamp oświetleniowych oraz 5 przejść ewakuacyjnych. Ponadto tunel, jako pierwszy w Polsce, będzie wyposażony w system automatycznego gaszenia pożaru.

Budowa północnej obwodnicy Krakowa, obejmująca tunel pod Zielonkami, ma kluczowe znaczenie dla poprawy przepustowości ruchu i bezpieczeństwa w regionie. Projekt, współfinansowany ze środków UE, stanowi ważny krok w modernizacji infrastruktury drogowej w Małopolsce.