Używany Renault Captur drugiej generacji uchodzi za jedną z rozsądniejszych alternatyw w segmencie miejskich crossoverów. Model, dostępny w sprzedaży od 2019 r., powstał na platformie CMF-B opracowanej przez alians Renault–Nissan–Mitsubishi, co pozwoliło wprowadzić nowoczesne systemy wsparcia kierowcy, a zarazem ograniczyć masę własną pojazdu. W efekcie auto dobrze radzi sobie w zatłoczonych centrach miast, zachowuje stabilność przy prędkościach autostradowych i ma udokumentowane, niskie zużycie paliwa. W przedziale 54–60 tys. zł dostępne są już egzemplarze z pierwszej ręki, niebiorące udziału w wypadkach, najczęściej z automatyczną klimatyzacją, tempomatem i dotykowym ekranem multimedialnym.
Charakterystyka modelu i opinie użytkowników
Nadwozie Captura II jest lepiej zabezpieczone przed korozją niż w poprzedniku – producent stosuje cynkowane elementy oraz grubszą warstwę lakieru. Stylistyka nawiązuje do większego Kadjara, a wydatne nadkola nadają autu masywniejszy wygląd bez negatywnego wpływu na prześwit, który wynosi 17 cm. Wnętrze z kolei oferuje regulowaną w dwóch płaszczyznach kolumnę kierowniczą, co ułatwia znalezienie wygodnej pozycji osobom różnego wzrostu. Najwyższe noty Captur II zbiera za:
• ekonomiczne jednostki napędowe 1.0 TCe (90–100 KM) zużywające w mieście około 6,0 l/100 km;• bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa (m.in. układ utrzymania pasa ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych, awaryjne hamowanie do 160 km/h);• pięciogwiazdkowy wynik w testach Euro NCAP (2019 r.) zapewniony m.in. dzięki wzmocnionej strukturze CMF-B.
Jednocześnie użytkownicy zwracają uwagę, że we wstępnych odmianach Life oraz Zen zabrakło reflektorów w pełni LED i regulacji podparcia lędźwiowego fotela kierowcy. W autach z początku produkcji pojawiały się także akcje serwisowe dotyczące oprogramowania sterującego silnikiem 1.0 TCe – po aktualizacji zgłoszenia o nierównych obrotach ustają.
Kryteria selekcji ofert i dane liczbowe
Przy wyborze pięciu najtańszych egzemplarzy na polskim rynku wtórnym przyjęto następujące ograniczenia:
• pojazdy bezwypadkowe, potwierdzone raportem historii serwisowej;• jeden właściciel od nowości, zarejestrowany w Polsce;• silnik 1.0 TCe w wersji 90–100 KM, dwa auta wyposażone dodatkowo w instalację LPG;• cena od 54 000 do 60 000 zł;• przebieg między 46 600 a 150 000 km.
Taki filtr pozwolił wyodrębnić samochody, które nie tylko są tanie w zakupie, lecz także przewidywalne pod względem przyszłych wydatków serwisowych. Średni deklarowany przebieg w zestawieniu wyniósł 90 160 km, co przy obecnym rocznym limicie 15–20 tys. km oznacza jeszcze spory zapas do kolejnych poważniejszych prac eksploatacyjnych.
Warianty wyposażenia spotykane w segmencie budżetowym
Niemal połowę rynku wtórnego stanowią egzemplarze w specyfikacji Zen. Bazowo obejmuje ona manualną klimatyzację, pełen pakiet poduszek powietrznych, system kontroli trakcji oraz stalowe felgi. Wielu pierwszych nabywców decydowało się jednak na pakiet Comfort, który wprowadza klimatyzację automatyczną i 16-calowe obręcze aluminiowe.
Wyższa odmiana Intens wyróżnia się już cyfrowym zestawem wskaźników (7″), dostępem bezkluczykowym Keyless Go, dwukolorowym lakierem oraz czujnikami parkowania z tyłu. Najtańsze egzemplarze z listy posiadają także:
• tempomat z ogranicznikiem prędkości;• funkcję Mirror Screen (Android Auto/Apple CarPlay);• fotel kierowcy z regulacją wysokości;• światła mijania LED Pure Vision.
Pięć najtańszych egzemplarzy z pierwszej ręki
1. Renault Captur 1.0 TCe Zen – przebieg 84 200 km, cena 53 900 zł.2. Renault Captur 1.0 TCe – przebieg 150 000 km, cena 56 000 zł.3. Renault Captur 1.0 TCe Intens – przebieg 46 600 km, cena 59 500 zł.4. Renault Captur 1.0 TCe Zen – przebieg 72 000 km, cena 59 990 zł.5. Renault Captur 1.0 TCe – przebieg 100 000 km, cena 60 000 zł.
Na co zwrócić uwagę przed zakupem
Przed finalną decyzją warto zweryfikować, czy dany pojazd przeszedł wszystkie akcje przywoławcze, zwłaszcza dotyczące oprogramowania sterownika silnika i kontroli jakości pałąka tylnej kanapy. Kontrola podczas jazdy próbnej powinna wykluczyć szarpanie po zimnym rozruchu – typowy objaw zabrudzonego zaworu EGR. Należy też sprawdzić stan przednich klocków hamulcowych (średnio wymagają wymiany co 35–40 tys. km) oraz ewentualne wycieki z przekładni manualnej, które pojawiały się w partiach wyprodukowanych do połowy 2020 r. Jeśli auto wyposażono w fabryczną instalację LPG, dobrze przejrzeć historię serwisową w zakresie wymiany filtrów fazy lotnej, wykonywanej co 20 tys. km. Stosując się do tych zaleceń, łatwo uniknąć nieprzewidzianych kosztów i w pełni wykorzystać potencjał miejskiego crossovera Renault.