Jeszcze kilka lat temu kierowcy traktowali ogumienie wielosezonowe jako kompromis, z którym trzeba się pogodzić, jeśli garaż nie pomieści dwóch kompletów kół. Dziś wielu producentów potrafi zaprojektować mieszankę i rzeźbę bieżnika zapewniające przyzwoitą przyczepność zarówno w letnim upale, jak i podczas zimowych roztopów. Aby sprawdzić, jak teoria przekłada się na praktykę, przeprowadziliśmy szeroko zakrojony test sześciu modeli w popularnym rozmiarze 215/55 R17.

Rozmiar 215/55 R17 – dlaczego właśnie ten?

Wymiary 215 mm szerokości, 55 proc. profilu i 17-calowa felga to obecnie jeden z najczęściej spotykanych zestawów w europejskich crossoverach klasy kompaktowej i średniej. Jeżdżą na nim m.in. Volkswagen T-Roc, Skoda Karoq, Renault Scenic czy Opel Combo Life. Dzięki temu wybór opon w tym rozmiarze jest szeroki, a wyniki testu mogą zainteresować zarówno właścicieli rodzinnych kombi, jak i miejskich SUV-ów.

Zasady badania: trzy nawierzchnie, sześć kryteriów

Śnieg: pomiary przeprowadzono na zamkniętym torze w Laponii przy temperaturze ‑8 °C. Hamowanie oceniano na dystansie 40 → 5 km/h, a prowadzenie na pętli długości 1150 m.

Mokra nawierzchnia: wykorzystano obiekt testowy w Katalonii z nawodnionym asfaltem o głębokości wody 1 mm. Hamowanie wykonywano z 80 → 5 km/h, a odporność na aquaplaning oceniano przy stopniowo zwiększanej prędkości. Czas przejazdu to wynik z trasy 1434 m.

Suchy asfalt: na tym samym torze w Hiszpanii mierzono zatrzymanie z 100 → 5 km/h oraz czas okrążenia na nitce 3382 m. Opory toczenia oznaczono w laboratorium przy 80 km/h, zgodnie z procedurą UNECE 117.

Droga hamowania – kto zatrzymuje się najkrócej?

Droga hamowania (m): Model;Śnieg;Mokro;Sucho Michelin CrossClimate 2;15,7;31,8;38,9 Nokian Seasonproof 2;16,2;28,6;41,5 Kumho Solus 4S HA32+;16,1;32,5;44,8 Dębica Navigator 3;16,6;34,7;43,4 Sunny NC501;16,5;35,4;41,5 Vredestein Quatrac Pro+;17,1;30,9;43,8

Czas przejazdu – efektywność w zakrętach

Jazda na czas (s): Model;Śnieg;Mokro;Sucho Nokian Seasonproof 2;86,9;73,8;113,6 Dębica Navigator 3;91,1;75,7;113,0 Kumho Solus 4S HA32+;90,4;75,9;113,3 Michelin CrossClimate 2;88,9;76,1;113,2 Vredestein Quatrac Pro+;91,2;74,9;113,7 Sunny NC501;91,6;78,5;113,4

Klasyfikacja końcowa i interpretacja wyników

Punktacja łączna (maks. 240): Miejsce;Model;Śnieg;Mokro;Sucho;Suma 1;Nokian Seasonproof 2;58,3;100,0;77,0;235,3 2;Michelin CrossClimate 2;59,6;94,2;79,7;233,5 3;Dębica Navigator 3;56,7;91,9;75,9;224,5 3;Kumho Solus 4S HA32+;58,1;92,4;74,0;224,5 5;Vredestein Quatrac Pro+;55,5;94,3;74,4;224,2 6;Sunny NC501;56,9;87,4;76,6;220,9

Nokian Seasonproof 2 zdominował część testów na mokrej nawierzchni oraz uzyskał konkurencyjne rezultaty na śniegu, co wystarczyło do końcowego zwycięstwa mimo najwyższych oporów toczenia. Michelin CrossClimate 2 imponuje krótką drogą hamowania na śniegu i suchym asfalcie, a przy tym oferuje jedne z niższych oporów toczenia w stawce; jego słabszym punktem okazała się odporność na aquaplaning. Dębica Navigator 3 i Kumho Solus 4S HA32+ podzieliły miejsce na podium dzięki dobremu stosunkowi ceny do możliwości – pierwsza bryluje na suchym, druga prezentuje równą formę we wszystkich konkurencjach. Vredestein Quatrac Pro+ punktuje przede wszystkim na mokrej nawierzchni, lecz traci na śniegu i w wynikach laboratoryjnych. Sunny NC501 nie przekonuje osiągami na mokrej drodze ani ekonomią użytkowania, przez co nie może konkurować z tańszymi rywalami.

Co warto zapamiętać z testu

Dane pomiarowe pokazują, że segment średni potrafi dorównać gamie premium pod względem bezpieczeństwa, choć często kosztem wyższych oporów toczenia. Kierowcy szukający maksimum przyczepności na mokrej nawierzchni znajdą je w Nokianie, zwolennicy oszczędności paliwa – w Michelinie lub Dębicy, a posiadacze ograniczonego budżetu mogą rozważyć Kumho jako rozwiązanie o najkorzystniejszym bilansie ceny i możliwości. Bez względu na wybór warto pamiętać, że nawet najlepsza opona wielosezonowa nie zastąpi zdrowego rozsądku oraz dostosowania prędkości do warunków.